Fragment
6 Content en Meta informatie De waarde van kwalitatieve content op je website is tegenwoordig veel groter dan vroeger. Mede hierdoor zijn blogs zo populair geworden en heeft merendeel van de websites een blogpagina.
6.1 Content is belangrijk voor de online vindbaarheid Onder kwalitatieve verstaan we content die relevant is voor het onderwerp van jouw website, goed leesbaar is, interessant is voor een groot publiek en uitdaagt tot actie. Omdat content vaak in blogvorm geplaatst wordt geven we een aantal tips hoe je kwalitatieve content maakt voor een blog. Merendeel van de tips zijn echter ook gewoon op website pagina’s van toepassing.
Google is heer en meester
Of we dat nu graag hebben of niet. Zolang mensen een zoekmachine nodig hebben om aan online informatie te geraken zijn het de Google’s van deze wereld die bepalen wat de moeite van het lezen – en dus vinden – waard is. Zij rangschikken dus jouw online content in volgorde van belangrijkheid. En aangezien internetters zelden verder kijken dan hun neus lang is (tijd is zo kostbaar), is het dus zaak om zo goed mogelijk naar de pijpen van zoekmachines te dansen.
Kwaliteit is niet (noodzakelijk) perfect of volledig
Dit zou content schrijvers met faalangst toch enigszins moeten geruststellen. Een redenering die niet helemaal waterdicht is en waar meer dan één stok tussen te krijgen valt, het maakt de tongen los bij je publiek en bevordert de interactie tussen jou en je volgers. Beweging op je website, Google is er gek op. En jij? Jij hebt als content schrijver weer een beetje inspiratie, een reden om verder te bloggen!
Kwaliteit is eerlijk, authentiek en dus een tikkeltje kwetsbaar Sluit nauw aan bij het vorige punt. Het doorsnee publiek is niet op zoek naar het zoveelste gladde marketing praatje. Ze willen spannende verhalen van echte mensen van vlees en bloed. Ze willen weten wat er gebeurt wanneer zo’n mens van vlees en bloed met dat gladde marketing praatje aan de gang gaat. Overleeft ‘ie de confrontatie? Gaat ‘ie finaal uit de bocht of wordt ‘ie door scha en schande wijzer?
Kwaliteit is er voor de eeuwigheid Hoewel websites en blogs zeker zouden moeten inspelen op de brandende actualiteit (binnen je niche) hebben ze ook baat bij content die waardevast is. Hoekstenen van je website. Content die zeer lang up-to-date blijft, en bijgevolg verkeer naar de website blijven generen.
Kwaliteit biedt niet altijd (panklare) oplossingen Kan je je lezer bieden wat hij zoekt, dan ben je waar je moet zijn! Is dat niet zo dan is er geen man overboord. Als je er tenminste regelmatig kan voor zorgen dat:
- er zo af toe gegrinnikt dan wel geschaterlacht kan worden
- je je lezer verder kan doen kijken dan zijn/haar neus lang is
- je je publiek deelgenoot kan maken van jouw plezier
- je je lezer misschien niet direct de oplossing kan bieden, maar wel adequaat kan doorverwijzen
- je blog voor anderen een bron van informatie en inspiratie vormt
Kwaliteit is er voor een zo breed mogelijk publiek Op het internet draait veel – zo niet alles – om aantallen. Grote aantallen. Maak dus je content op een dusdanige wijze dat een zo groot mogelijke groep er wat aan (kan) hebben. En vooralsnog draait het bij algoritme van Google nog steeds voornamelijk om grote aantallen.
Kwaliteit is makkelijk leesbaar Voor datzelfde zo breed mogelijke publiek. Wees dus relatief zuinig met vakjargon. Anderzijds is je publiek niet noodzakelijk compleet onwetend en dus is het ook niet nodig om als expert uit de hoogte te doen. En dan is er nog de opmaak en de lay-out van je pagina’s en berichten: zorg voor niet te lange alinea’s, voldoende witruimtes, leuke tussentitels en een afbeelding voor de finishing touch.
Kwaliteit herhaalt zich Zo vaak als maar enigszins mogelijk is. Steeds opnieuw, je rode draad vanuit een ander standpunt vertelt.
×