Fragment
'Uit het niets hoorde ik een bonk op de deur. Ik open de deur en ik keek op de grond… Wat zie ik? Een gouden schroef, en geen kleintje ook. Ik zie Erwin lachen en Steven blijft stil. Er klopt iets niet…Uiteindelijk bleek het Erwin te zijn. Na de les hield ik een gesprek met Erwin. Straffen heeft niet altijd veel zin, misschien wel helemaal niet'.
'Leerlingen vragen zich soms dagelijks af wie ze zijn, wie ze willen zijn en waarom ze leven. Dan zitten ze niet echt te wachten op 30 lesuren in de week. Met vakken die hen weinig bieden op dat moment, in een klas van tegenwoordig al 34 leerlingen'.
'Hierom zou je kunnen zeggen dat vasten, zoals de Arameeërs al deden en nog steeds doen, eigenlijk wel verstandig is'.
'Het leven is zinloos en de wereld is slecht.’ Deze opvatting zou je dan kunnen aanpassen in: ‘Het leven is niet altijd even zinvol, ik kan dit proberen zinvol te maken en soms kunnen mensen vervelend doen; ik kan hier proberen het positieve uit te halen.’
'Zo sprak ik een neef van mij die aangaf dat je pas goed met mensen om kunt gaan als je eerst weet hoe je met dieren moet omgaan'.
'Kom je in de les theologie over het thema acceptatie, krijg ik te horen dat dit een lastig thema is om te behandelen'.
×