Samenvatting
Goed lezen en spellen is een voorwaarde om met succes onderwijs te kunnen volgen. Ook zijn deze vaardigheden van groot belang om te kunnen deelnemen aan de samenleving. Het basisonderwijs is dé plek waar goed lezen en spellen moet worden geleerd. Daarvoor heeft de leerkracht kennis van de vakdidactiek van lezen en spellen nodig. In Zo leer je kinderen lezen en spellen heeft José Schraven deze vakdidactiek methodisch uitgewerkt. De methodiek verscheen voor het eerst in 1995 (in eigen beheer) en is sindsdien op veel scholen in Nederland ingevoerd. Aan de sterk verbeterde opbrengsten van het lees- en spellingonderwijs zien deze scholen dat de methodiek werkt! Deze negende druk van de methodiek is geheel herzien en geactualiseerd. De inzet blijft gelijk: hoe kunnen we door nauwkeurige instructie door de leerkracht en de juiste oefeningen de kinderen met succes leren lezen en spellen? En hoe kunnen we voorkomen dat foute patronen inslijpen? Nieuw in deze editie is de toevoeging van het fonemisch bewustzijn in groep 2. De oudste kleuters worden als voorbereiding op het lees- en spellingonderwijs in groep 3 gevoelig gemaakt voor klanken en letters. Zo ontstaat een doorgaande lijn. Dit boek bevat de kennis van het onderwijs in technisch lezen en spellen voor groep 2 tot en met 8. De methodiek biedt een doorgaande lijn voor de hele basisschool, kan toegepast worden in elk type onderwijs en bij elke lees- en spellingmethode ingezet worden. Zo leer je kinderen lezen en spellen is bedoeld voor de (toekomstige) leerkrachten, rt’ers, ib’ers en taalcoördinatoren in het (speciaal) basisonderwijs en speciaal onderwijs. Het is ook van belang voor PABO-docenten, dyslexiebehandelaren, ambulant begeleiders, psychologen en orthopedagogen.