Samenvatting
Werkstukken, bachelorscripties en masterproeven: steeds vaker moeten studenten laten zien dat ze zich schriftelijk helder kunnen uitdrukken. Voor veel studenten is bij dit soort opdrachten niet zozeer wat ze moeten schrijven een struikelblok, maar wel hoe ze dat moeten doen. Studenten die moeite hebben met formuleren verschuilen zich soms achter de bewering dat niet de vorm, maar de inhoud van belang is. Dat is een misvatting: als de vorm onder de maat is, zal ook de inhoud minder overtuigen als hij al te begrijpen valt. Ik kan niet goed schrijven is een nog vaker gehoord excuus. In werkelijkheid veronderstelt wetenschappelijk schrijven niet een of ander geheimzinnig talent, maar de bereidheid om een aantal basisregels te volgen, om te oefenen in het gebruik daarvan en om telkens opnieuw kritisch naar eigen teksten te kijken. Het goede nieuws is dat iedereen die aan de basisvereisten van een opleiding voldoet in staat mag worden geacht om te leren schrijven op het niveau van die opleiding. Om studenten op weg te helpen biedt deze tekst een praktische handleiding om helder te schrijven in een verantwoorde stijl. Hij gaat rechtstreeks naar de kern, zonder betuttelende oefeningen en zonder nodeloos uitgesponnen voorbeelden. De vermelde adviezen zijn het resultaat van ruim twintig jaar ervaring in het begeleiden van werkstukken, scripties, licentiaatsverhandelingen, stageverslagen, masterproeven en doctoraten en van een nog langere ervaring in het schrijven van (en feedback krijgen op) ondermeer artikelen, rapporten, cursusteksten, columns en boeken.
Over de auteur:
Vera Hoorens is hoogleraar sociale psychologie aan de K.U.Leuven. Naast wetenschappelijke artikelen over sociale psychologie schreef ze cursusteksten, radiohoorspelen, columns en romans. Momenteel werkt ze aan een historische biografie over een zestiende-eeuwse arts.