Samenvatting
- Meer dan 400 toetsvragen op het niveau van de kennisbasistoets rekenen-wiskunde; - hoog niveau voor een optimaal studierendement; - handige ondersteunende website met extra toets- en oefenmateriaal. Wiskunde in de praktijk – Kennisbasis bereidt pabostudenten voor op de toetsing van de kennisbasis wiskunde. Het boek bevat meer dan 400 oefenopgaven die aansluiten bij de toetsdoelen. Deze oefenvragen worden per domein gepresenteerd. De vijf domeinen die in het boek aan bod komen zijn hele getallen en bewerkingen, verhoudingen, meten, meetkunde en verbanden. Het boek besteedt daarnaast uitgebreid aandacht aan thema’s als talstelsels, priemgetallen, grootste gemene deler (GGD) en kleinste gemene veelvoud (KGV), deelbaarheid, verhoudingen vergelijken en meetkundige figuren. Het boek eindigt met een hoofdstuk over probleem oplossen en een begrippenregister, waarin alle begrippen die studenten moeten kennen zijn opgenomen. Deze nieuwe, derde editie is aangepast aan de laatste herijkte versie van de Landelijke Kennisbasistoets ‘Wiskunde voor de pabo’. Daarnaast is een aantal maatschappijgerichte opgaven bijgesteld, zodat zij beter aansluiten bij de huidige actualiteit. Doelgroep Wiskunde in de praktijk – Kennisbasis is geschreven als voorbereiding op de Landelijke Kennisbasistoets ‘Wiskunde voor de pabo’, die studenten meestal in het derde jaar van de opleiding afleggen. Digitaal materiaal Op de ondersteunende website vinden studenten drie complete toetsen, die qua opzet vergelijkbaar zijn met de Landelijke Kennisbasistoets. Over de auteur Nisa Figueiredo is Master of Arts in Wiskunde en didactiek en Master Special Educational Needs, remedial teacher. Sinds 2011 werkt ze (opnieuw) als opleider wiskunde en didactiek, op dit moment aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Ronald Keijzer studeerde wiskunde en promoveerde in 2003 aan de VU op een proefschrift rond het leren van breuken. Als lector wiskunde en didactiek aan de Hogeschool iPabo verricht hij onderzoek naar de professionele gecijferdheid van aanstaande studenten. Sabine Lit studeerde onderwijskunde en specialiseerde zich in het rekenwiskundeonderwijs op de basisschool. Sinds 1990 is zij docent wiskunde en didactiek, momenteel op de Pabo van Hogeschool Utrecht. Daarnaast werkt zij als zelfstandig onderwijskundige. Wil Oonk promoveerde in 2009 aan de Universiteit Leiden op het onderwerp Met theorie verrijkte praktijkkennis in de lerarenopleiding voor het vak wiskunde & didactiek. Sinds 2003 is hij gastonderzoeker aan het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht.