Inhoudsopgave
Inleiding Deel I. Preventieve interventie voor pleeg- en adoptieouders bij jonge kinderen met een problematische gehechtheid 1. Gevolgen van een afgebroken relatie 1.1 Noodzaak van preventieve hulp bij nieuwe relaties 1.2 Biologische ouders 1.3 Kinderen met een afgebroken relatie 1.4 Pleeg- en adoptieouders 1.5 Gehechtheid en stress 2. De methode 2.1 Doelgroep 2.2 Theoretische achtergrond PIPA 2.3 Doelstelling 2.4 Opzet van de interventie 3. Opbouw van de sessies 3.1 Psycho-educatie 3.2 Oefening van de aandacht 3.3 Videoreflectie 3.4 Huiswerk 3.5 Gebruik van de video 3.5.1 Omgaan met de spanning 3.5.2 Omgaan met contact tijdens de opname 3.5.3 Twee opnames, vijf keer bespreken 3.5.4 Instructie aan pleeg- of adoptieouders 3.5.5 Welke situatie? 3.5.6 Betekenis van situaties 3.5.7 Video-analyse met collega’s 3.5.8 Hoe werken met videoreflectie? 3.6 Gebruik van oefeningen van de aandacht 3.6.1 Omgaan met de spanning 3.6.2 Instructie aan pleeg- of adoptieouders 3.6.3 Welke oefening? 3.6.4 Hoe werken met reflectie op de oefening van de aandacht? 4. Wetenschappelijk onderzoek naar de PIPA 4.1 Waarom wetenschappelijk onderzoek? 4.2 Vraagstelling en hypothesen 4.3 Werkwijze tijdens het verzamelen van de gegevens voor het wetenschappelijk onderzoek 4.4 Inclusiecriteria 4.5 Contra-indicaties 4.6 Voorlopige resultaten van het wetenschappelijk onderzoek Deel II Inhoud van de sessies Sessie 1 Kennismaken en video-opname Sessie 2 Wie is mijn pleeg- of adoptiefkind? Sessie 3 Hoe kun je veilig zijn voor je pleeg- of adoptiekind? Sessie 4 Troosten bij woedebuien en afwezigheid Sessie 5 Omgaan met signalen van onveiligheid en trauma Sessie 6 Hoe kan ik vertrouwen geven? Sessie 7 De rest van het gezin en je eigen valkuilen Bijlagen I, II, III IV & V Te downloaden materiaal Overzicht sessies, thema’s, agenda, middelen, huiswerkopdrachten en geleerde vaardigheden Vaardigheden en tips in kaders en Cirkels van Veiligheid & Vertrouwen Literatuur Over de auteurs