Samenvatting
Een stad is altijd in beweging. Gebouwen verschijnen en verdwijnen, straten worden opgebroken en verlegd en nieuwe woonwijken en industriegebieden verrijzen en groeien. Dat gebeurt altijd en overal, maar in Den Haag namen die ontwikkelingen na de oorlog een ongekende vlucht. De stad ontwikkelde zich tot een internationale en kosmopolitische ‘wereldstad aan zee’. Wie direct na de oorlog de kans op die ontwikkeling zou hebben geschetst, zou zijn uitgelachen en nagewezen. De stad leek onherstelbaar beschadigd en niet bij machte daar weer bovenop te komen. Alleen het platgebombardeerde Rotterdam was er ernstiger aan toe. Toch wist Den Haag uit het puin te herrijzen en in de dynamiek van de wederopbouw nam de welvaart hand over hand toe. De polders Escamp en Mariahoeve waren jarenlang één grote bouwput om de steeds toenemende bevolking te kunnen huisvesten. De Haagse samenleving werd steeds multicultureler en ook de jeugd eiste steeds meer zijn plek op met eigen muziek en andere normen en waarden. Deze gehele fascinerende periode is vereeuwigd door fotografen waarvan het werk voor een groot deel wordt bewaard in het Haags Gemeentearchief. Die foto’s geven een intrigerend beeld van het Haagse politieke, het maatschappelijke en culturele leven tussen 1945 en 1970 in de ‘mooie stad achter de duinen’.
Een stad is altijd in beweging. Gebouwen verschijnen en verdwijnen, straten worden opgebroken en verlegd en nieuwe woonwijken en industriegebieden verrijzen en groeien. Dat gebeurt altijd en overal, maar in Den Haag namen die ontwikkelingen na de oorlog een ongekende vlucht. De stad ontwikkelde zich tot een internationale en kosmopolitische ‘wereldstad aan zee’. Wie direct na de oorlog de kans op die ontwikkeling zou hebben geschetst, zou zijn uitgelachen en nagewezen. De stad leek onherstelbaar beschadigd en niet bij machte daar weer bovenop te komen. Alleen het platgebombardeerde Rotterdam was er ernstiger aan toe. Toch wist Den Haag uit het puin te herrijzen en in de dynamiek van de wederopbouw nam de welvaart hand over hand toe. De polders Escamp en Mariahoeve waren jarenlang één grote bouwput om de steeds toenemende bevolking te kunnen huisvesten. De Haagse samenleving werd steeds multicultureler en ook de jeugd eiste steeds meer zijn plek op met eigen muziek en andere normen en waarden. Deze gehele fascinerende periode is vereeuwigd door fotografen waarvan het werk voor een groot deel wordt bewaard in het Haags Gemeentearchief. Die foto’s geven een intrigerend beeld van het Haagse politieke, het maatschappelijke en culturele leven tussen 1945 en 1970 in de ‘mooie stad achter de duinen’.