Samenvatting
Spelende kinderen komen soms nat, koud, vies, moe, met pijn, met kapot speelgoed uit hun avontuur. Pedagogisch medewerkers, ouders en verzorgers bepalen wat wel of niet mag. Zij geven de uitdaging en bepalen de grenzen. Hoe ver de uitdaging gaat en waar de grenzen liggen, hangt af van hun mate van vertrouwen en van de feiten. Praktische bezwaren van volwassenen kunnen kinderen bij hun spel beperken. Zowel thuis als in de kinderopvang. Wat is verantwoord en wat te riskant?
Met dit boek maakt Marianne de Valck dilemma's bespreekbaar. Wat vinden kinderen bijvoorbeeld leuk aan slopen? Wat is er negatief aan slopen? Maar aan de andere kant, wat is de pedagogische waarde ervan? En is het verantwoord om kinderen te laten spelen met dieren?
Tussen ongelukkenpreventie en loslaten bestaat een spanningsveld. In dit boek zet de auteur de waarden en bezwaren van tien facetten van spelen op een rij. Pedagogisch medewerkers kunnen hieruit argumenten halen die hen helpen bij het nemen van verantwoorde beslissingen bij het spelen
Wat mag...? Wat kan....? is het zesde deel in de serie KinderopvangPraktijk.