Samenvatting
Het boek dat 50 jaar OOR recht doet: Want More? Het Beste van 50 Jaar OOR. De geschiedenis zoals wij haar schreven. ‘Je beseft niet waaraan je begint’, aldus Barend Toet na de eerste vijf jaar. Toet was in 1971 een muziekkrant begonnen die vooral keihard en swingend moest zijn en razendsnel uitgroeide tot hét lijfblad van muziekminnend Nederland. Muziekkrant OOR werd OOR, een magazine. We beschreven de popmuziek in de brede zin des woords: van rock tot jazz en van hiphop tot metal, en alles ertussenin. We ontmoetten de meest boeiende, gekke, innemende, geniale, ongrijpbare types. Helden, cultfiguren, vernieuwers, ongeleide projectielen. We spraken met ze, fotografeerden ze, volgden ze, soms decennialang, sloten vriendschappen, vochten ruzies uit, prikten hypes door, verzonnen zelfs een carrière, we deden, kortom, verslag van 50 jaar popcultuur. En die halve eeuw is hier gebundeld. Want More? Het Beste van 50 Jaar OOR vertelt de geschiedenis van een toonaangevend tijdschrift. De journalistieke hoogtepunten, de klassiek geworden foto’s, maar ook de persoonlijke verhalen erachter: het verhaal van de makers van OOR. Zij die geschiedenis schreven. Dit is ook hún verhaal. Een avontuur dat nog immer voortduurt. Onder redactie van: Rob Bary, Willem Bemboom, Erik van den Berg, Anton Corbijn, Gijsbert Hanekroot, Eric Schreurs, Frans Steensma en hoofdredacteuren Koen Poolman en Jan-Maarten de Winter Mag het een onsje meer zijn? Ruim 3,5 kilo aan pophistorie! 536 pagina’s! Meer dan 2000 foto’s, illustraties, knipsels en covers. Luxueus uitgevoerd door Wilco Art Books. Met medewerking van onder meer: fotografen Anton Corbijn, Gijsbert Hanekroot, Ronald van Caem, Kees Tabak, Rico D’Rozario, Niels van Iperen, Wim van de Hulst en Bart Heemskerk; auteurs Barend Toet, Constant Meijers, Peter van Bruggen, Bert van de Kamp, Herman van der Horst, Tom Engelshoven, Bart Chabot en Jan Rot; columnisten Freek de Jonge, Boudewijn Büch, Hans Dulfer, Herman Brusselmans en Nico Dijkshoorn; illustratoren Peter Pontiac, Joost Swarte, Willem Vleeschouwer, Herman Brood, Kamagurka & Herr Seele, Hein de Kort en Typex; en ontwerper George Noordanus.
‘Je beseft niet waaraan je begint’, aldus Barend Toet na de eerste vijf jaar. Toet was in 1971 een tweewekelijkse muziekkrant begonnen die vooral keihard en swingend moest zijn en razendsnel uitgroeide tot hét lijfblad van muziekminnend Nederland. Muziekkrant OOR werd OOR, een magazine, meebewegend met de veranderlijke jongerencultuur. We beschreven de popmuziek in de brede zin des woords: van rock tot jazz en van hiphop tot metal, en alles ertussenin. We ontmoetten de meest boeiende, gekke, innemende, geniale, ongrijpbare types. Helden, cultfiguren, vernieuwers, ongeleide projectielen. We spraken met ze, fotografeerden ze, volgden ze, soms decennialang, sloten vriendschappen, vochten ruzies uit, prikten hypes door, verzonnen zelfs een carrière, we deden, kortom, verslag van 50 jaar popcultuur. En die halve eeuw is hier gebundeld. Want More? Het Beste van 50 Jaar OOR vertelt de geschiedenis van een toonaangevend tijdschrift. De journalistieke hoogtepunten, de klassiek geworden foto’s, maar ook de persoonlijke verhalen erachter: het verhaal van de makers van OOR. Zij die geschiedenis schreven. Dit is ook hún verhaal. Een avontuur dat nog immer voortduurt.