Samenvatting
In Van kerndoel tot referentieniveau wordt het onderwijsaanbod belicht vanuit de nieuwe ontwikkelingen in het onderwijs namelijk referentieniveaus, kaders en arrangementen. Uitgangspunt bij deze ontwikkelingen is het data-gestuurd opbrengstgericht werken waarmee besturen en scholen data, zoals informatie uit het leerlingvolgsysteem, benutten om sturing te geven aan de kwaliteit van hun onderwijs. Instrumenten daarvoor zijn een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP), kerndoelen en referentieniveaus. Deze referentieniveaus zijn een instrument om opbrengstgericht werken in de praktijk te realiseren. Met deze referentieniveaus kunnen er preciezer doelen worden vastgesteld, de leerprestaties van de individuele leerling worden gemeten, gevolgd en zo nodig worden aangepast. Ook bevorderen de referentieniveaus een betere aansluiting tussen de verschillende onderwijssectoren. Naast de referentieniveaus rekenen en taal worden ook de leerdoelen van de zaakvakken natuur en techniek, aardrijkskunde en geschiedenis weergegeven. Speciale aandacht gaat uit naar meerbegaafde leerlingen. Deze leerlingen zijn gelukkig een steeds minder vergeten groep binnen het speciaal,- en basisonderwijs. Dit boek biedt leerkrachten ook didactische handvatten voor leerlingen die méér kunnen. Marielle van der Stap richtte zich in haar vorige boek, Van kerndoel tot leerlijn, op de concretisering van de kerndoelen voor het speciaal- en basisonderwijs. In dit nieuwe boek belicht zij het onderwijsaanbod meer vanuit de recente ontwikkelingen in het onderwijs en gaat ze dieper in op de leerlingen die méér kunnen. Als leerkracht en IB-er in het speciaal onderwijs is zij steeds op zoek ben naar de beste didactische benadering en afstemming op de prestaties van de individuele leerling.