Samenvatting
LET OP: De code in het boek is eenmalig te gebruiken en NIET overdraagbaar.
Dit boek beschrijft de uitkomsten van het project Vaardigheden in psychodiagnostiek (ViPs). Die bestaan uit zeven digitale modules waarmee studenten psychologie en pedagogiek zich professionele vaardigheden eigen kunnen maken die ze nodig hebben voor adequate psychodiagnostiek. Met dit boek heeft u de sleutel in handen tot het interactieve leerprogramma op www.vaardighedeninpsychodiagnostiek.nl. Studenten voeren daarin opdrachten uit in oplopende moeilijkheidsgraad, vaak bij videomateriaal van gesprekken tussen hulpverlener en cliƫnt, en krijgen daarna direct feedback in de vorm van een expertantwoord. De vaardigheden die worden geoefend zijn: algemene vaardigheden, waaronder observatie en beroeps-ethiek, klinisch-psychologische diagnostiek voor volwassenen, en ontwikkelingspsychologische diagnostiek voor kinderen en jeugdigen.
Met dit programma kunnen studenten zelfstandig ervaring opdoen met de complexe praktijk van de psychodiagnostiek; via een aparte code kunnen docenten de vorderingen volgen. In het boek zijn achtergronden en toelichtingen op de ViPs te vinden.