Samenvatting
Laurent Muschel reisde door de tropen om daar de bijzondere wereld van kapperszaken vast te leggen. Hij begon met fotograferen in de ‘Afrikaanse’ buurt in Brussel die Matonge heet, vervolgens reisde hij door Afrika naar landen als Ethiopië, Ivoorkust, Ghana en Gambia. Hij verlegde zijn grenzen naar Bangladesh, Cuba en Brazilië. Muschel fotografeert details en kleine gebaren van het kappersvak en tegelijk het leven in de salon; mensen zijn aan het eten, slapen, praten en kijken TV. Het fotograferen van het knippen en scheren in deze salons was voor Laurent Muschel een enorm plezier. Hij laat het kappersvak zien als een ware ceremonie; in bewondering voor wat zich er afspeelt wordt de salon een ‘kerk’, de stoel wordt een ‘troon’ en de tafel met alle benodigde accessoires een ‘altaar’.
Laurent Muschel reisde door de tropen om daar de bijzondere wereld van kapperszaken vast te leggen. Hij begon met fotograferen in de ‘Afrikaanse’ buurt in Brussel die Matonge heet, vervolgens reisde hij door Afrika naar landen als Ethiopië, Ivoorkust, Ghana en Gambia. Hij verlegde zijn grenzen naar Bangladesh, Cuba en Brazilië. Muschel fotografeert details en kleine gebaren van het kappersvak en tegelijk het leven in de salon; mensen zijn aan het eten, slapen, praten en kijken TV. Het fotograferen van het knippen en scheren in deze salons was voor Laurent Muschel een enorm plezier. Hij laat het kappersvak zien als een ware ceremonie; in bewondering voor wat zich er afspeelt wordt de salon een ‘kerk’, de stoel wordt een ‘troon’ en de tafel met alle benodigde accessoires een ‘altaar’.