Samenvatting
Soms is het nodig om extra ondersteuning te organiseren voor een leerling. Gezamenlijk wordt er een aanpak bedacht, die voor de leerling, de leerkrachten en de ouders/verzorgers werkt. We noemen dit arrangeren. Het vindt plaats in een doelgericht, wederkerig op werkbare, concrete uitkomsten gericht gesprek. Een WUG dus. Of een OT (ondersteuningsteamoverleg). Hoe zorg je er als IB’er voor dat ook de leerkrachten goed worden betrokken in dit proces? Hoe zorg je dat de bedachte aanpak uit het OT echt over de drempel van het klaslokaal komt? Hoe zorg je ervoor dat de stem van de leerling gehoord wordt, dat de leerling mee kan doen, of zelfs het OT inleidt? Daartoe biedt Simone van Dijk in deze TIBtool rake adviezen en handige tools. Ze onderbouwt deze met inzichten uit onderzoek en levendige voorbeelden uit haar jarenlange praktijkervaring. Dit boek is bedoeld voor intern begeleiders, directeuren, leraren, schoolbegeleiders, adviseurs samenwerkingsverbanden, collega's uit jeugdhulp en kinderopvang. Simone van Dijk is zelfstandig gevestigd docent, coach, trainer en HGW-HGA-specialist. Ze werkt in opdracht van scholen en samenwerkingsverbanden aan goed onderwijs en effectieve communicatie, en specifiek ook aan het verbeteren van OT’s. Zie www.simonetraint.nl. Simone schreef eerder de TIBtool ‘Arrangeer samen’ (2015 / 4e druk) en ‘Meester in de klas’ (2018 / 4e druk).