Samenvatting
Europa 2017, dansen we weer op een vulkaan? Bereiden vreemdelingenhaat, gebrek aan vertrouwen in de politiek, en economische onzekerheid ons voor op een verschrikkelijke ondergang? Misschien wel. Het zou hoop moeten bieden voor dit project, aangezien de beste kunst wordt gemaakt op de rand van wanhoop, wanneer beschavingen uiteen vallen en we afstevenen op een nieuwe wereldorde.
Dit boek vertelt over de totstandkoming van The Painted Bird, een collaboratief kunstwerk door negentien kunstenaars, geregisseerd door Gijs Frieling. Zij beschilderden het gehele interieur monumentale huis Marres in Maastricht. The Painted Bird toont een reeks prachtige en beangstigende omgevingen: bezoekers wandelen door een high-tech supermarkt, een stukje oerbos, een virtuele detentiekamer en een festival in 2050.
Aan de hand van brieven tussen Gijs Frieling, de deelnemende kunstenaars, en curator Valentijn Byvanck, en vele kleurrijke foto's geeft dit boek inzicht in de onderliggende ideeën, het werkproces, en het voltooide werk. Het vormt zo een papieren monument voor dit collaboratieve kunstwerk, waarin op de toekomst van Europa wordt gereflecteerd met verf, penseelstreken, geluidsgolven en verhalen. Maar vooral is The Painted Bird een hartstochtelijk pleidooi voor Europa als projectiescherm voor een nieuwe collectieve verbeelding.