Samenvatting
Editie 2023-2024 Tekst en Toelichting Leerplichtwet. Een artikelsgewijs commentaar waarin de stand van zaken uit de doeken wordt gedaan. Per artikel wordt een opsomming gegeven van de diverse wijzigingen die dat artikel heeft ondergaan en wat daarbij, niet zelden, is fout gegaan. Hoe via rechtspraak ontstane onduidelijkheden zijn verhelderd of lacunes zijn opgelost. En op welke wijze de nu geldende bepaling in de praktijk moet worden uitgelegd en toegepast. De Leerplichtwet 1969 is een wet met cryptische en soms ook misleidende bepalingen. Jurisprudentie heeft de wet deels verhelderd of aangevuld. Daarmee zijn echter nog niet alle onduidelijkheden en wetstechnische missers opgelost. Een artikelsgewijs commentaar bij deze wet, waarin de stand van zaken uit de doeken wordt gedaan, lijkt dus op zijn plaats. U vindt hier een onmisbare informatiebron voor beleidsmakers, onderwijsjuristen, schooldirecties, interne begeleiders, leerplichtambtenaren en niet in de laatste plaats ook voor ouders en rechtsbijstandverleners bij niet waargemaakt passend onderwijs.
Editie 2023-2024 Tekst en Toelichting Leerplichtwet. Een artikelsgewijs commentaar waarin de stand van zaken uit de doeken wordt gedaan. Per artikel wordt een opsomming gegeven van de diverse wijzigingen die dat artikel heeft ondergaan en wat daarbij, niet zelden, is fout gegaan. Hoe via rechtspraak ontstane onduidelijkheden zijn verhelderd of lacunes zijn opgelost. En op welke wijze de nu geldende bepaling in de praktijk moet worden uitgelegd en toegepast. De Leerplichtwet 1969 is een wet met cryptische en soms ook misleidende bepalingen. Jurisprudentie heeft de wet deels verhelderd of aangevuld. Daarmee zijn echter nog niet alle onduidelijkheden en wetstechnische missers opgelost. Een artikelsgewijs commentaar bij deze wet, waarin de stand van zaken uit de doeken wordt gedaan, lijkt dus op zijn plaats. U vindt hier een onmisbare informatiebron voor beleidsmakers, onderwijsjuristen, schooldirecties, interne begeleiders, leerplichtambtenaren en niet in de laatste plaats ook voor ouders en rechtsbijstandverleners bij niet waargemaakt passend onderwijs. Leerplicht en leerrecht zijn onderwerpen waarmee mr. dr. Th.A.L.M Storimans zich gedurende zijn gehele loopbaan heeft bezig gehouden. Van 1980 tot 2014 was hij inspecteur van het onderwijs en van 1983 tot 2011 tevens bestuurslid van de Nederlandse Vereniging voor Onderwijsrecht. Bovendien was hij 10 jaar lang voorzitter van de werkgroep Leerplicht en Leerrecht, een vanuit de NVOR opgerichte werkgroep waarin alle geledingen rond leerplicht (voor- en tegenstanders, handhavers, advocatuur, wetenschap) in goede harmonie leerplichtvraagstukken bespraken uitmondend in een Knelpuntennota Leerplichtwet 1969.