Samenvatting
Studiesucces wordt geassocieerd met rendementscijfers, oftewel het diplomarendement. Daarmee staat studiesucces symbool voor de eindstreep van de opleiding. Als zodanig staat het begrip ver af van de docent voor de klas of van een docententeam. Studenten zelf spreken al helemaal niet in termen
van diplomarendement. Studiesucces lijkt derhalve een management issue.
Toch raakt succesvol studeren alle betrokkenen op elk niveau van het onderwijs. Hoe zijn de verschillend gevoelde belangen onderling te overbruggen zodat studiesucces een richtinggevend concept wordt voor, en van alle betrokkenen?
In deze openbare les bespreekt lector Ellen Klatter de inhoudelijke betekenis van studiesucces. Van de drie doelen die het hbo kent, te weten kwalificatie, socialisatie en subjectivering, worden hogescholen door de overheid voornamelijk beoordeeld op het eerste doel. Echter, aandacht voor studiesucces vraagt expliciete aandacht voor de volle breedte van deze drievoudige doelstelling, in samenhang.
Het lectoraat Studiesucces wil samen met docenten, studenten, managers en externe stakeholders van Hogeschool Rotterdam, onderwijsverbeteringen onderzoeken die op studiesucces in de volle breedte zijn ingericht. Daarmee verschuift de aandacht van rendementscijfers naar de persoonlijke betekenisgeving van het onderwijs, voor en door de docent en de student. Inzet op persoonlijk contact en binding versterkt het engagement van de student en daagt uit tot inzet en prestatie, en dus rendement. Zo beredeneerd kent de subtitel een wederkerigheid: engagement leidt juist tot hoger rendement.
Het lectoraat Studiesucces is verbonden aan Kenniscentrum Talentontwikkeling van Hogeschool Rotterdam en onderzoekt hogeschool-breed welke onderwijscondities en pedagogische oriƫntaties bijdragen aan het optimaliseren van studiesucces.