Samenvatting
Parallel aan haar ontwikkeling als expressionist, integreerde Stien Eelsingh (Zwolle 1903 – Meppel 1964) als niemand ervoor of daarna in de Staphorster gemeenschap. De klassiek geschoolde en koninklijk gelauwerde kunstenaar huurde er in 1943 een vervallen boerderij, die zij en haar man Roel Frankot zelf opknapten. Eenmaal gescheiden wist Eelsingh zelf als kunstenaar en docent de kost te verdienen door haar inmiddels fameuze ‘Witte boerderij’ tot een landelijk bekende culturele hotspot te maken. Niet alleen busladingen toeristen, maar ook mensen van naam en faam uit het culturele en politieke veld bezochten Staphorst regelmatig. Haar kunstwerken werden verkocht voor de verf opgedroogd was en hebben niet ingeboet aan zeggingskracht. Integendeel, Eelsingh was haar tijd ver vooruit. Haar werk en leven vormen tot op de dag van vandaag een krachtbron van artistiek ondernemer-schap en een even buitengewone als nuchtere levenshouding. Logisch eigenlijk, met zulke bijzondere buren.
Parallel aan haar ontwikkeling als expressionist, integreerde Stien Eelsingh (Zwolle 1903 – Meppel 1964) als niemand ervoor of daarna in de Staphorster gemeenschap. De klassiek geschoolde en koninklijk gelauwerde kunstenaar huurde er in 1943 een vervallen boerderij, die zij en haar man Roel Frankot zelf opknapten. Eenmaal gescheiden wist Eelsingh zelf als kunstenaar en docent de kost te verdienen door haar inmiddels fameuze ‘Witte boerderij’ tot een landelijk bekende culturele hotspot te maken. Niet alleen busladingen toeristen, maar ook mensen van naam en faam uit het culturele en politieke veld bezochten Staphorst regelmatig. Haar kunstwerken werden verkocht voor de verf opgedroogd was en hebben niet ingeboet aan zeggingskracht. Integendeel, Eelsingh was haar tijd ver vooruit. Haar werk en leven vormen tot op de dag van vandaag een krachtbron van artistiek ondernemer-schap en een even buitengewone als nuchtere levenshouding. Logisch eigenlijk, met zulke bijzondere buren.