Samenvatting
Gebaseerd op neurologische inzichten m.b.t. ontwikkeling van het jonge kind; het gevoel van veiligheid, autonomie en relatie is leidend in het ontwikkelingsproces; stemt optimaal af op de ontwikkel- en leermogelijkheden van het jonge kind. Jonge kinderen begeleiden in het onderwijs is een immens moeilijke opgave. Een verkeerde aanpak werkt immers de hele schooltijd door. De eerste editie van Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal! biedt (toekomstige) opleiders en leerkrachten een geheel eigen visie op onderwijs. Deze visie gaat uit van recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van de neurologische ontwikkeling en het ontwikkelen en leren van jonge kinderen. Met dit concept creƫert de leerkracht een voorwaardenscheppende, uitdagende omgeving vanuit de beleving van het kind en vertrouwt daarbij op de drang van kinderen om te willen leren en ontwikkelen. Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal! is ontwikkeld voor (toekomstige) docenten in het basisonderwijs. Dr. Ineke Oenema-Mostert is als lector Early Childhood verbonden aan de pabo's van de Stenden Hogeschool. Haar expertise heeft betrekking op de samenhang tussen wetenschappelijke en praktijkinzichten over ontwikkeling en leren van jonge kinderen in hun omgeving. Belangrijke thema's in haar werk zijn onderwijs en onderzoek op het gebied van handelingsbekwaamheid van professionals werkzaam in voor- en vroegschoolse organisaties. Drs. Harry Janssens is pedagoog/onderwijsadviseur met een eigen bureau 'de Onderwijspraktijk'. Zijn specialisme is de zorg op basisschool in al zijn facetten te stroomlijnen op het gebied van gedrag, werkhouding en leerprestaties. Hij is tevens ontwerper van het sociaal-emotioneel volgsysteem 'Op school' en het kleutervolgsysteem 'BOSOS'. Drs. Gerda Woltjer is vrij gevestigd als auteur en redacteur. Zij heeft ruime ervaring met het onderwijs in de volle breedte vanuit verschillende functies: als psycholoog, beleidsmedewerker bij het ministerie van OCW, als inspecteur basisonderwijs en als vrijwilliger bij kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum. Petra van de Kraats - Hop M SEN heeft na haar opleiding KLOS 33 jaar in het basisonderwijs in de onderbouw gewerkt. De laatste 9 jaar was zij tevens intern begeleider onderbouw. Zij is bevoegd als directeur primair onderwijs. In haar werk loopt als een rode draad hoe onderwijs in de onderbouw vorm te geven afgestemd op de onderwijsbehoefte van het kind. Daarnaast begeleidt zij kinderen, leerkrachten en teams vanuit haar eigen onderwijspraktijk. Rienkje van Boekel is als specialist jonge kind verbonden aan de pabo van de Stenden Hogeschool. Haar expertise is de dagelijkse praktijk van het onderwijs aan jonge kinderen. Zij is afgestudeerd als algemeen pedagoog. Holger de Nooij is docent drama in het basisonderwijs sinds 1994, schreef boeken zoals 'de Planken op' (2008) en 'Kijk op Spel' (2017, 4e editie). Hij is lerarenopleider aan de iPabo Amsterdam/Alkmaar sinds 1997. Daarnaast heeft de Nooij een eigen basisschoolmethode (www.dramamethode.nl) en geeft nascholingen in het primair onderwijs (www.nascholingdrama.nl).