Samenvatting
Kennismaken met letters en woorden begint traditioneel met het verklanken van letters. Voor een deel van de kinderen blijkt deze aanpak niet goed te werken. Zij raken achter met leren lezen en spellen, met alle gevolgen voor de rest van hun leerprestaties. Dat is frustrerend voor de kinderen en hun leerkrachten. Wat kun je doen? Goede resultaten kun je bereiken als je niet de klank maar het patroon van de letters en de betekenis van het woord als startpunt neemt. Zien en voelen van letters en vergelijken van patronen blijken beter aan te sluiten bij de ontwikkeling van het jonge kind. Deze inzichten zijn uitgewerkt in de methodiek Alfa-bedding. Dit boek geeft leerkrachten van groep 2 de achtergronden en praktische handvatten om met Alfa-bedding alle kinderen een goede voorbereiding te geven op leren lezen. Je kunt beter aansluiten bij de ontwikkeling van het jonge kind en gemakkelijk inspelen op de behoeftes van álle kinderen. Zo krijgt iedereen in de groep meer plezier in leren lezen. Hildegonde Mostert (MA) is onderwijs- en veranderkundige, gespecialiseerd in het opzetten en implementeren van complexe leer- en veranderprocessen in professionele organisaties en het onderwijs. Zij heeft in haar werk op elk niveau de effecten van dyslexie bij volwassenen gezien. Bijdragen aan het voorkomen van deze problemen is voor haar een motor achter haar activiteiten voor Alfa-bedding. Haar uitgangspunt is dat professionals in het basisonderwijs de aangereikte methodiek kunnen integreren in hun aanpak. De verandering in denken die hieraan ten grondslag ligt vraagt vooral de aandacht bij het succesvol implementeren.