Samenvatting
Er gebeurt niets in de wereld zonder sales. Een boek, een tafel of een abonnement van je sportclub; het is allemaal gekocht en dus ook verkocht. De fitnesssector in Nederland is inmiddels ruim 20 jaar bezig met proactieve sales en planmatig sales management. Uiteraard werd daarvoor ook wel aan sales gedaan, maar dit ging meer op gevoel en spontaniteit. Inmiddels zijn sales en sales management topsport geworden in een hyperconcurrerende sector. Met de al decennia bekende uitstroomgetallen kan een fitnessbedrijf, van welke aard dan ook, niet overleven zonder een salesstrategie. Hoe zeer sales ook op de kaart staat in de fitnesswereld, het is schaars gesteld met concrete literatuur over sales en sales management. Je kunt op meerdere plekken wel leuke artikelen vinden en er zijn voldoende partijen die waardevolle trainingen geven, maar een salesboek is amper voorhanden. Daar komt nu dus verandering in met een handzaam boek over dit prachtige vakgebied. Dit boek is grotendeels gebaseerd op decennialange ervaringen van beide auteurs met sales bij zowel individuele clubs als toonaangevende ketens. Je leert de basis van sales en sales management met een praktische insteek. En het blijft niet bij de basis. Het boek staat boordevol met achtergrondinformatie, salesstrategieën en managementideeën om het optimale salesrendement te realiseren. Dit boek is dus niet alleen een leesboek, maar eveneens een doe-boek. Jos Eemstra heeft het CIOS afgerond en behaalde aansluitend een bachelor’s degree in sport management. Hij werkte voor de HDD GROUP, SL!M, HealthCity, Basic-Fit en NHN Support en is gespecialiseerd in sales en sales management. Erwin Korst is sinds 1994 actief in de fitnesssector en is na zijn CIOS voor meerdere organisaties verantwoordelijk geweest voor sales, waaronder HealthCity, SportCity & FitForFree en Fitland. Erwin heeft over de gehele wereld sales trainingen verzorgd en sales systemen geïmplementeerd. Sinds 2019 is hij werkzaam bij Xplor