- Samenvatting
Een praktische handleiding voor ouders van kinderen met een vertraagde taalontwikkeling Deze herziene uitgave van het klassieke boek van het Hanen Centre is een ‘must’ voor ouders, logopedisten, taal-spraakpathologen en andere deskundigen die werken met of zorgen voor jonge kinderen met een vertraagde taalontwikkeling. Praten doe je met z’n tweeën,dat gebruikt wordt door duizenden ouders en deskundigen over de hele wereld, geeft diepgaande informatie over hoe ouders hun kind tijdens dagelijkse activiteiten en interacties kunnen helpen bij het verbeteren van zijn communicatie- en taalvaardigheden. Dit prachtig geïllustreerde boek is van onschatbare waarde voor ouders van kinderen die nog in de vroegste fase van hun communicatieve ontwikkeling zitten tot kinderen die al in korte zinnetjes praten. Deze uitgave wordt ondersteund door recent onderzoek op het gebied van vroege interventie bij taalontwikkeling en bevat praktische aanwijzingen die gemakkelijk in het dagelijkse gezinsleven kunnen worden toegepast. Praten doe je met z’n tweeën laat ouders zien hoe je met je kind plezier kunt hebben, terwijl je tegelijkertijd bezig bent met het vergroten van zijn zelfvertrouwen en motivatie om te communiceren. Het geeft ouders ook concrete aanwijzingen om hun eigen manier van praten aan te passen, zodat wat ze zeggen past bij de interesses en communicatievaardigheden van hun kind. Dit boek bevat zowel eenvoudig te gebruiken checklists die ouders helpen de huidige fase van communicatie van hun kind vast te stellen als richtlijnen voor het kiezen van de daarbij passende communicatiedoelen. Bij het lezen van dit boek zullen ouders en deskundigen op elke bladzijde de grote kennis van het Hanen Centre op het gebied van vroege taalontwikkeling en praktische ouderbegeleiding aantreffen. “Het Hanen Centre heeft – alweer – geweldig werk geleverd met het toegankelijk maken van de informatie in deze nieuwste uitgave van Praten doe je met z’n tweeën voor gezinnen en deskundigen. De lezers kunnen erop vertrouwen dat de interventiestrategieën zijn gebaseerd op jarenlang onderzoek dat hun bruikbaarheid voor het verbeteren van communicatievaardigheden van kinderen met vertraagde taalontwikkeling ondersteunt." Cynthia Cress, Ph.D.,CCC-SLP Associate Professor of Communication Disorders University of Nebraska-Lincoln
- Productinformatie
Binding : Paperback
Distributievorm : Boek (print, druk)
Formaat :
214mm x 278mm
Aantal pagina's :
188
Uitgeverij :
SWP, Uitgeverij B.V.
ISBN :
9789088509568
Datum publicatie : 04-2020
- Inhoudsopgave
Inhoud Voorwoord / ix Dankbetuigingen / x Hoofdstuk 1: Leer meer over de communicatie van je kind / 1 Je bent al begonnen / 2 Hoe en waarom kinderen communiceren / 2 De communicatiefase van je kind / 4 Checklist: De communicatieve ontwikkelingsfase van mijn kind / 11 Checklist: Communicatie- en taaldoelen voor elke fase / 16 Hoofdstuk 2: Laat je kind leiden / 19 Kom op ooghoogte met je kind / 20 Kijken - Wachten - Luisteren om je kind de leiding te geven / 21 Kijken - Wachten - Luisteren in de verschillende fasen / 24 Waarom het niet altijd even makkelijk is om je kind de leiding te geven / 27 Creëer kansen voor je kind om de leiding te nemen / 33 Hoofdstuk 3: Volg je kind / 37 Volg je kind en laat de interactie toenemen / 38 Volg je kind in de verschillende fasen / 47 Hoofdstuk 4: Beurten wisselen om de interactie gaande te houden / 55 Beurten nemen in de verschillenden fasen / 56 Jouw beurten laten aansluiten bij de beurten van je kind / 56 Geef je kind een teken om een beurt te nemen / 58 Stel vragen om het gesprek op gang te houden / 61 Vragen stellen in de verschillende fasen / 64 Hoofdstuk 5: Gebruik routines en START een interactie / 71 Wat is een routine precies? / 72 De vele routines tijdens de dag van je kind / 73 Hoe kinderen beurtwisseling leren tijdens routines / 77 Gebruik een routine en maak een goede START in een interactie / 79 vi Praten doe je met zijn tweeën. Een praktische handleiding voor ouders van kinderen met een vertraagde taalontwikkeling Elaine Weitzman / ISBN 978 90 8850 956 8 © 2020 Uitgeverij SWP Amsterdam vii Hoofdstuk 6: Taal toevoegen in de interactie / 85 Eerst ervaren, dan begrijpen, dan woorden / 86 Taal toevoegen de hele dag door / 87 Taal toevoegen zodat je kind de wereld om zich heen leert begrijpen / 88 Taal toevoegen om je kind te helpen zich uit te drukken / 90 Taal toevoegen op twee manieren / 101 Kinderen met meer dan één taal / 102 Het kiezen van communicatiedoelen / 103 Ideeën voor het kiezen van doelen / 108 Hoofdstuk 7: We gaan spelen! / 111 De kracht van spelen / 112 Drie soorten spel / 113 Help Ontdekkers onderzoeken en contact maken / 114 Werk aan communicatiedoelen tijdens het spelen met Stille Praters, Starters en Bouwers / 114 Checklist: De spelontwikkelingsfase van mijn kind / 133 Hoofdstuk 8: Samen met een boek / 135 Het beste van boeken / 136 Verander het lezen van een boek in een gesprek / 137 Maak je eigen boeken / 139 Samen met een boek in de verschillende fasen / 140 Leg de basis voor lezen en schrijven / 152 Hoofdstuk 9: Vooruit met muziek / 155 De magie van muziek / 156 Beurten wisselen met muziek / 158 START een interactie met een muziekroutine / 159 Benadruk taal in liedjes en versjes / 161 Maak liedjes speciaal voor jouw kind / 163 Muziek maken in de verschillende fasen / 164 Checklist: Meedoen met muziek / 168 Populaire kinderliedjes en –versjes / 170 Referenties / 173 The Hanen Centre / 175 Praten doe je met zijn tweeën. Een praktische handleiding voor ouders va
- Reviews
(0
uit 0 reviews)
Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.