Samenvatting
Centraal in dit boek staat de methode van individuele coaching in relatie met het werk. De auteurs onderscheiden functie-, proces- en contextgerichte coaching. Aan de hand van een model beschrijven zij de fasen van het coachingsproces. Het model structureert dit proces en geeft houvast bij het methodisch werken. Aan elke stap in het model is een hoofdstuk gewijd.
De eerste stap is de oriƫntatiefase. Misschien wel de belangrijkste stap in het coachingsproces is de volgende stap: de diagnosefase. In deze fase onderzoekt de coach samen met de gecoachte waar het bij de leer- en coachingsvraag om gaat. Als de diagnose is gesteld, dan kan de gecoachte doelen formuleren voor het gewenste resultaat en een plan opstellen om deze doelen te behalen. De coach ondersteunt dit keuze- en planningsproces. Het model eindigt met evaluatie en toetsing. De auteurs vertellen hoe de coach kan omgaan met feedback, confrontatie en weerstand. In het laatste hoofdstuk behandelen zij hoe de coach zijn handelen kan verantwoorden.
Leren Coachen is bestemd voor mensen die zich de methodiek van het coachen willen eigen maken: leidinggevenden, personeelsmanagers, opleiders en mensen die collega`s (in mensgerichte beroepen) willen coachen. Het boek is ook leerzaam voor externe coaches en kan eveneens worden gebruikt in studies en opleidingen.