Samenvatting
Onze maatschappij stelt hoge eisen aan leraren. Kinderen moeten hun talenten kunnen ontwikkelen en goede resultaten behalen, maar ook ondersteund worden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De leraar moet zorgen voor een veilig en optimaal leerklimaat voor alle kinderen in de klas Hoe vind je als leraar een manier van pedagogisch handelen die voldoet aan alle eisen, en waarin je ook jezelf nog kunt vinden? Pedagogiek in de onderwijspraktijk biedt ondersteuning bij het ontwikkelen van een geïntegreerde benadering van pedagogisch handelen in het onderwijs, en een eigen visie daarop. Het boek bespreekt drie dimensies van de pedagogische visie: de pedagogische opdracht, het pedagogisch klimaat en het pedagogisch perspectief op de leeromgeving. Hierbij is er specifieke aandacht voor passend onderwijs, omgaan met diversiteit en samenwerken met ouders en educatieve professionals in en rond de school. In de laatste hoofdstukken plaatst de auteur de geïntegreerde pedagogische aanpak in een maatschappelijk kader. Met behulp van de geboden theorie en treffende voorbeelden kunnen (aankomende) leraren een goed onderbouwde visie op pedagogisch handelen ontwikkelen. Pedagogiek in de onderwijspraktijk is bedoeld voor pabostudenten, studenten pedagogiek en leerkrachten in het basisonderwijs en het vmbo. Jeroen Onstenk is lector Geïntegreerd Pedagogisch Handelen aan Hogeschool Inholland. Hij schreef ook Lerend leren werken en was medeauteur van Ontwikkeling door onderzoek en Ontwikkeling door werkplekleren.