Samenvatting
Citotoets Begrijpend lezen deel 2
Voor leerlingen in groep 5 en 6 Vergroot je leesvaardigheid voor de Citotoets. Ga met zelfvertrouwen de toetsdagen in. Deel 2 van 2
Het leerlingvolgsysteem (LVS) van het Cito meet hoe een leerling er op dat moment voor staat en waar de leerling nog extra bijgespijkerd moet worden. Begrijpen wat je leest, is de essentie van lezen en daarmee een van de belangrijkste vaardigheden die leerlingen moeten ontwikkelen op school. Om een tekst goed begrijpend te kunnen lezen, is het belangrijk dat je het technisch lezen onder de knie hebt, dat je beschikt over een goede woordenschat en dat je enige ‘kennis van de wereld’ hebt. Hoewel toetsing een momentopname is, voelt het toch prettig om een score te halen die recht doet aan wat je daadwerkelijk in huis hebt. Dat kán ook. Als je maar vol vertrouwen aan de toets begint en weet wat voor (type) vragen je kunt verwachten.
Met dit Oefenboek kun je goed en verantwoord oefenen voor het onderdeel Begrijpend lezen en daarmee je zelfvertrouwen opvijzelen. Het type teksten dat voor het onderdeel Begrijpend lezen van het LVS van het Cito wordt aangeboden, komt in dit boek uitgebreid aan bod. De manier waarop de vragen worden gesteld, is afgestemd op die van het Cito, omdat die op veel punten afwijkt van de meest gebruikte lesmethoden in het basisonderwijs. Dit Oefenboek geeft je een gedegen voorbereiding op de Citotoets Begrijpend lezen. Zo kun je nóg meer oefenen met Begrijpend lezen en je extra zeker voelen door de herhaling van stof die je al beheerst. In dit boek vind je de goede antwoorden achterin.