Samenvatting
In dit tweede deel van de reeks Operatheek verkent musicologe Lalina Goddard Così fan tutte, de beroemde komische opera van Wolfgang Amadeus Mozart en librettist Lorenzo Da Ponte. Al sinds het begin verhit Così de gemoederen omdat Da Ponte’s immorele en zelfs misogyne tekst niet te rijmen zou vallen met Mozarts verheven muziek. Achtereenvolgens duikt dit boekje in de literaire rijkdom van het libretto en de speelse ironie van de compositie die onder het oppervlak schuilgaan. Lalina Goddard zoekt hierbij antwoorden op de prangende vragen rond gender en vrouwonvriendelijkheid in deze opera. Met deze handige luistergids neemt ze de nieuwsgierige lezer en luisteraar mee langs de vernuftigste muzikale vondsten en literaire knipogen.
In dit tweede deel van de reeks Operatheek verkent musicologe Lalina Goddard Così fan tutte, de beroemde komische opera van Wolfgang Amadeus Mozart en librettist Lorenzo Da Ponte. Al sinds het begin verhit Così de gemoederen omdat Da Ponte’s immorele en zelfs misogyne tekst niet te rijmen zou vallen met Mozarts verheven muziek. Achtereenvolgens duikt dit boekje in de literaire rijkdom van het libretto en de speelse ironie van de compositie die onder het oppervlak schuilgaan. Lalina Goddard zoekt hierbij antwoorden op de prangende vragen rond gender en vrouwonvriendelijkheid in deze opera. Met deze handige luistergids neemt ze de nieuwsgierige lezer en luisteraar mee langs de vernuftigste muzikale vondsten en literaire knipogen.