Samenvatting
Dit werkboek sluit aan bij het basisboek Gezins-creatieve-therapie van Frans Beelen. Het geeft aan wat therapeuten kunnen doen om ouders te laten ontdekken hoe zij op een positieve manier met hun kinderen kunnen omgaan en zichzelf (weer) als competent ouder gaan ervaren.Uitgangspunt van dit boek is het model van gezins-creatieve-therapie zoals dat in het basisboek is beschreven. Aan de hand van casussen en lees- en praktijkopdrachten kunnen creatief therapeuten zich op de uitgangspunten van het model oriƫnteren. Zij leren in te schatten wat mensen met een verstandelijke handicap met beeldend materiaal kunnen. Ook ervaren de therapeuten hoe dit medium kan worden gebruikt bij het in gang zetten van veranderingsprocessen. Zij kunnen samen met de ouders op zoek gaan naar basisvoorwaarden voor henzelf en hun kinderen en helpen deze te creƫren: eerst in de therapie en vervolgens thuis.Het resultaat zal zijn dat ouders beter zicht krijgen op hun kinderen, zowel die met als die zonder verstandelijke handicap. Ouders kunnen daar, passend bij hun eigen mogelijkheden en wensen, op inspelen en hun kinderen op een positieve manier aansturen. Ouders zullen zich capabel voelen en hun kinderen zullen daarin gedijen. Het kind leert te benoemen wat hij doet en wil, waardoor zijn zelfbesef en geloof in eigen kunnen worden verstevigd.