Samenvatting
• Benadert het onderwerp persoonsvorming vanuit de manier waarop het zich in de praktijk voordoet; • behandelt verschillende theoretische benaderingen op persoonsvorming; • biedt volop praktische handvatten om lessen rond persoonsvorming te ontwerpen. Leerkrachten brengen niet alleen kennis en vaardigheden over, maar vormen, bewust of onbewust, ook de persoonlijkheid, het karakter en de identiteit van kinderen. Dit boek laat zien wat dit betekent voor jou, als leerkracht in het basisonderwijs. Het startpunt daarbij is jouw ervaring voor de klas; want dat is waar persoonsvorming plaatsvindt. De ruzie op het plein die je oplost, de knipoog die je geeft aan het onzekere jongetje, de discussie die ontstaat naar aanleiding van het nieuws. Het zijn momenten waarop kinderen gevormd worden. In dit nieuwe boek Meesterlijk met mensen bieden we verschillende instrumenten aan om deze momenten te leren herkennen en benutten. Ook worden verschillende laagdrempelige manieren besproken om als leerkracht en als team na te denken over je handelen op deze momenten. Ten slotte worden veel praktische ideeën besproken die kunnen helpen vormingsmomenten doelbewust in te zetten bij verschillende vakken. Meesterlijk met mensen is een praktisch handboek voor leerkrachten die persoonsvorming in het basisonderwijs belangrijk vinden en aan de slag willen gaan met hun eigen stijl op dit gebied. Het boek slaat een brug tussen de soms ingewikkelde, maar belangrijke theoretische ideeën op dit gebied (zoals Bildung, karakterontwikkeling en subjectificatie) en de dagelijkse praktijk van het basisonderwijs. Motivatie van de auteurs om juist dit boek te schrijven: “Tijdens ons onderwijs merkten we dat er een grote kloof tussen theorie en praktijk bestaat op het gebied van persoonsvorming, terwijl veel leerkrachten het een belangrijk onderdeel vinden!” Doelgroep: Meesterlijk met mensen is geschreven voor zowel de propedeuse als hoofdfase van de pabo en lerarenopleidingen. Daarnaast is het boek zeer geschikt voor ervaren docenten en scholen die met persoonsvorming aan de slag willen gaan. Over de auteur(s): Peter Elshout is 15 jaar lang leerkracht in het basisonderwijs geweest en is tegenwoordig docent aan de pabo van Inholland en onderzoeker bij lectoraat De Pedagogische Opdracht. Mirjam de Roon is 14 jaar lang leerkracht geweest in het basisonderwijs en heeft daarnaast ook gewerkt als kindercoach en turntrainster. Tegenwoordig is ze docent levensbeschouwing en pedagogiek aan de pabo van Inholland.