Samenvatting
Kinderen leren zwemmen is niet eenvoudig. Dit boek gaat over het didactisch handelen bij zwemlessen, over zwemspecifieke kennis en onderwijsvaardigheden in een zwembad. Zowel de didactische theorie als de praktijk worden uit de doeken gedaan. Een sterk met voorbeelden gestoffeerd denkkader geeft een bepaalde richting aan bij het voorbereiden en geven van zwemlessen. Vanuit een aantal didactische principes kunnen de zwemlessen in het lager en secundair onderwijs efficiënter worden georganiseerd. Praktijkgericht geeft Leren zwemmen een concrete aanpak van schoolslag en crawl in de lagere school. De voorgestelde opbouw voor het aanleren van een eerste zwemslag is ook van toepassing voor de zweminitiatie buiten schoolverband. Voor de gevorderde zwemmers bevat het boek zowel oefenstof tot het verbeteren van schoolslag en crawl als zwemtechnische achtergrondinformatie. Het boek is geschreven zowel voor de toekomstige leraar als voor de leraar die op de hoogte wenst te blijven van vernieuwde inzichten in het zwemonderwijs.
Uit de inhoud:
Didactische analyse van zwemlessen (Lesstart Leerlingen op de kant opstellen en toespreken Ontwikkelingslijnen beschreven in vaardigheidsniveaus .Leerstof opbouwen en oefenstof variëren -Oefeningen gericht op het ontwikkelen van zwemslagen -Formuleren van aandachtspunten: kerndoel en tip -Achterliggende zwemdoelen -Instructie van zwemopdrachten Demonstreren op het droge en in het water -Observeren en verbeteren van de leerlingen -Differentiëren en standenwerk -Bewegingsen oefenintensiteit -Leseinde) -Aanleren van schoolslag en crawl (Uitgangspunten Schoolslag aanleren in vier stappen -Crawl aanleren in vier stappen) -Verbeteren van schoolslag en crawl.