Samenvatting
Innoveren in onderwijs is van alle tijden. Maar zeker de laatste decennia is er sprake van een bijna permanent vernieuwen van het onderwijs. Niet alleen willen ouders, overheid en onderwijsprofessionals zelf het beste uit kinderen halen. Ook onze kennis over leren en onderwijzen verandert. Dat leidt tot het invoeren van nieuwe werkwijzen in het onderwijs. Bovendien vraagt ook de groeiende autonomie van scholen een toenemend beleidsvoerend vermogen van schoolorganisaties. Ook dit leidt tot innovaties in de school. Succesvol innoveren in het onderwijs is geen luxe maar noodzaak geworden.
Leren Innoveren. Een inleiding in de onderwijsinnovatie situeert onderwijsinnovatie in de maatschappelijke context en bespreekt de belangrijkste opvattingen over onderwijsinnovatie zoals die, vooral sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw, ontwikkeld zijn. De verschillende opvattingen komen in hun onderlinge relatie aan de orde, evenals de sterktes en zwaktes van die benaderingen. De nadruk ligt hierbij op het proces van innoveren. Ook worden enkele belangrijke thema's verder uitgediept: interventies, het leren van onderwijs professionals, het beleidsvoerend vermogen van scholen en gedifferentieerd innoveren.
Het boek is van belang voor ieder die via studie of beroep betrokken is bij onderwijs en onderwijsvernieuwingen.
Over de auteur
Eric Verbiest was lector Schoolontwikkeling en Schoolmanagement bij Fontys Hogescholen in Nederland en is zelfstandig gevestigd onderwijsadviseur. Hij is tevens gastprofessor Onderwijsinnovatie aan de Universiteit Antwerpen.