Samenvatting
Zelf een computerspel maken is niet alleen cool, maar spreekt ook nog eens tot ieders verbeelding! Met het programma Game Maker kun je ook zonder programmeerervaring snel een uitdagende computergame ontwikkelen. In dit boek leer je hoe je in totaal negen zeer verschillende, professioneel ogende games ontwikkelt, waarbij afbeeldingen, geluiden en overige benodigdheden van de website kunnen worden gedownload. Uiteraard staat Game Maker zelf ook online, zodat je direct aan de slag kunt. Maar achter de schijnbare eenvoud van Game Maker schuilt ook een zeer krachtige ontwikkelomgeving waarmee je op basis van GML (de ingebouwde programmeertaal van Game Maker) je eigen games verder kunt uitbouwen en verbeteren. Dit boek behandelt niet alleen het ontwikkelen van de genoemde spellen, maar geeft ook veel inzicht in de ideeën en beginselen die aan de basis van gamedesign liggen. Tot de behandelde onderwerpen behoren: Game Maker installeren en gebruiken werken met sprites, objecten en rooms achtergronden en geluid gebruiken scores bijhouden en de high-score weergeven levels ontwerpen en toevoegen ouderobjecten gebruiken en gedrag erven een raamwerk maken en begin- en eindschermen toevoegen multiplayergames en het gebruik van gezichtsvelden werken met tijdlijnen, regels, statussen en reactief gedrag tegen de computer spelen: intelligentie toevoegen aan de slag met Game Maker Language (GML) gamedesign: uitdagingen, features en balans Op de website vind je Game Maker 6.1 voor Windows plus alle benodigde onderdelen om de in het boek beschreven spellen te ontwikkelen. Trefwoorden: game maker spelontwerp programmeren mark overmars habgood gamedesign spelletjes Mark Overmars handleiding