€ 42,50

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

LANGS KUSTEN EN OCEANEN

Dex Holland • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Hoewel de papieren zeekaart steeds meer naar de achtergrond gedwongen wordt, heeft dit naslagwerk in boekvorm als doel om m.b.v. de klassieke zeevaart de basis van het elektronisch navigeren goed te kunnen begrijpen. Daarnaast is het uiterst belangrijk dat je bij uitval van delen van het elektronische systeem toch een back-up systeem kunt ontwikkelen dat je veilig thuis brengt. Deze uitgave leert je naast het maken van de klassieke constructie op de zeekaart ook alle noodzakelijke elementen die nodig zijn om de pilots in de Reeds almanac goed te kunnen begrijpen en er naar te handelen. Onderwerpen als het communiceren met radarposten of met zeeschepen, het berekenen van het getij in West Europa, het zeilen in de storm of het slim navigeren, alles komt ter sprake.

    Let op: Dit boek is een naslagwerk op de 2 trainingen Varen op de kustwateren en navigeren op de zon en de sterren
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 182mm x 257mm
    Aantal pagina's : 142
    Uitgeverij : Pumbo
    ISBN : 9789463455275
    Datum publicatie : 01-2020
  • Inhoudsopgave
    Dit boek leert de zeevaarder op de traditionele wijze en gecombineerd met de moderne technieken veilig langs de kusten en over de oceanen navigeren. Het uitvoeren van de traditionele navigatie is niet alleen een cool tijdverdrijf aan boord maar is ook een absolute noodzaak. Zo handelend wordt u de navigator die de gemakken van de elektronische navigatie uitstekend weet te benutten zonder zich over te geven aan een gevaarlijke gemakzucht. Jachtschippers die zich op zee begeven zonder een gedetailleerde zeekaart te raadplegen en verzuimen deze gegevens met hun plotter te vergelijken hetzij navigeren met een geprogrammeerd mobieltje, brengen zichzelf en hun medeopvarenden duidelijk in gevaar.
    In deze uitgave leert u, naast de noodprocedures via de VHF-radio, ook te communiceren met schepen of radarposten die u helpen een veilige vaart te voeren.
    Hoewel men eerder op de oceaan zich via de sterren een weg zocht, is deze romantiek is nu grotendeels verleden tijd. Desondanks is deze techniek nog in dit boek opgenomen. De navigator is bijna gedegradeerd tot een operator aan boord en ook komt er steeds minder vraag naar parate kennis. Dit speelt gelukkig geen rol voor de sportieve zeiler. Voor hem blijft het vermogen om beslissingen te nemen op basis van kennis en goed zeemanschap van vitaal belang en zeker in situaties waarin de elektronische systemen hem teleurstellen. In dergelijke gevallen blijft er zelfs niets anders over dan terug terug te vallen op de traditionele kennis van weleer en realiseert men zich dat niet de elektronische systemen bepalend zijn voor veilig varen, maar de aanwezigheid van kennis, begrip en ervaring.
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 42,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

"Zeilen in de storm
Enkele richtlijnen kunnen hier wel van pas komen als de zee hoog en onstuimig is. Wanneer u hoog aan de wind zeilt, richt u dan op de vlakke stukken, terwijl u toch voldoende snelheid probeert te houden om de boot te kunnen sturen. Om het risico te verkleinen dat de golven over het dek spoelen ga dan overstag op zo vlak mogelijk water. Een halve kubieke meter water weegt 500 kg, waardoor een golf zo honderden kilo's water over je dek kunnen smijten. Zeilen op een breed rak in ruwe zee is wel opwindend, maar kijk uit dat je de boeg of een eventueel uitstaande zeilboom niet bij een breker brengt. Zorg er in ieder geval voor dat je deze goed gezekerd hebt tegen het terugslaan."

"Iets over in de storm zeilen
Wanneer het reven alleen niet genoeg is om de snelheid en de krachten terug te brengen, dan wordt het tijd je stormzeilen zoals een trysail of de storm-jib uit de berging op te diepen. Ze mogen nogal klein lijken, maar als de windkracht exponentieel toeneemt, hebben zij precies de goede maat en de vorm om in een echt harde wind functioneel te zijn. De storm-jib wordt vooraan zover mogelijk van de mast aan de kluiver of aan de voorstag uit- gezet. Dit houdt de boot in balans." ×
SERVICE
Contact
 
Vragen