Samenvatting
Wie zou er niet slimmer willen worden? Welke ouders willen dat niet voor hun kind? Welke leraar wil dat niet voor diens leerlingen? Voor David Didau leken de antwoorden op deze vragen voor de hand liggend. Maar toen hij onderzoek begon te doen naar het onderwerp intelligentie kwam hij erachter dat de meeste mensen zich ongemakkelijk voelen bij het idee om de intelligentie van kinderen te meten en te verbeteren. Maar dat ongemak is onterecht, betoogt Didau in dit boek, dat leunt op waardevolle inzichten uit de psychologie, sociologie, filosofie en cognitieve wetenschap. Intelligentie is minder aangeboren dan vaak wordt aangenomen, en de omgeving doet ertoe, met name voor kinderen uit kansarme milieus – die niet alleen meer te winnen hebben, maar ook meer kunnen winnen als volwassenen zich inspannen om ze slimmer te maken. In dit boek schetst Didau talrijke inzichten over hoe onderwijsgevenden en schoolleiders de school en het curriculum kennisrijker kunnen inrichten. Zijn hoop is dat de meest prikkelende vraag: ‘Kan ik hier kinderen slimmer mee maken?’ bij de lezer zal blijven resoneren. David Didau is voormalig docent Engels en woonachtig in het Verenigd Koninkrijk. Hij is auteur van verschillende boeken over onderwijs, en een prominente en provocatieve stem op sociale media. Tegenwoordig is hij fulltime schrijver, spreker en adviseur. Zijn blog, The Learning Spy, is een van de meest invloedrijke blogs. In het Nederlands verscheen eerder zijn boek Psychologie in de klas.