Samenvatting
Hersenletsel heeft een enorme impact op alle betrokkenen. Veel mensen met hersenletsel hebben het gevoel dat zij de regie over hun eigen leven kwijt zijn. De nadruk ligt vaak op wat er niet meer kan. Oplossingsgericht werken is een positieve benadering, die uitgaat van wat de cliënt wél wil en kan. Als professional help je mensen hun eigen kracht te ervaren en zelf een weg te vinden. Juist daarom is het zo’n bruikbare aanpak bij mensen met hersenletsel en hun naasten. Bij oplossingsgericht werken staat de gewenste toekomst van de cliënt centraal. Hoe wil hij dat zijn leven eruitziet over vijf jaar? Wat hoopt hij dat er anders is over een maand of een jaar? Wat maakt dat het al soms wél goed gaat? En wat nog meer? Hoe kan hij deze aanpak vaker inzetten om zijn doel te bereiken? De cliënt bedenkt zijn eigen oplossingen, jij begeleidt het proces. Oplossingsgericht werken is meer dan een gesprekstechniek, het is een methode, een houding en een visie, waardoor je werk makkelijker en vooral leuker wordt. Neuropsycholoog Merel van Zoelen en gezondheidszorgpsycholoog Wouter de Boer zijn heel enthousiast over oplossingsgericht werken met mensen met hersenletsel. Ze delen hun ervaringen graag met andere begeleiders en behandelaars via dit praktische boek, met uitleg, technieken, voorbeeldvragen, casuïstiek, tips en oefening om zelf te ervaren hoe het werkt. Voor iedereen die met mensen met hersenletsel werkt, bijvoorbeeld in gehandicaptenzorg, thuiszorg, verpleeghuis, dagbesteding of vrijwilligerswerk. Ervaringen met oplossingsgericht werken van professionals in de zorg voor mensen met hersenletsel: • ‘Je hebt maar weinig nodig om dit toe te kunnen passen.’ • ‘Het is het toppunt van eigen regie.’ • ‘De stappen zijn klein en dat past goed bij deze doelgroep.’ • ‘Mensen kunnen meer dan ze denken. Door het hersenletsel zijn ze dat vertrouwen soms kwijt. Het heeft mij geholpen weer te zien wat cliënten allemaal zelf kunnen en hoe creatief ze zijn.’ • ‘Je maakt een probleem niet groter dan het is, je houdt het juist klein.’ • ‘Soms heb ik maar vijf minuutjes en zet ik het al in.’ Nieuwsgierig wat dit voor je werk en jouw cliënten kan betekenen? Met dit boek kun je het ervaren.
Hersenletsel heeft een enorme impact op alle betrokkenen. Veel mensen met hersenletsel hebben het gevoel dat zij de regie over hun eigen leven kwijt zijn. De nadruk ligt vaak op wat er niet meer kan. Oplossingsgericht werken is een positieve benadering, die uitgaat van wat de cliënt wél wil en kan. Als professional help je mensen hun eigen kracht te ervaren en zelf een weg te vinden. Juist daarom is het zo’n bruikbare aanpak bij mensen met hersenletsel en hun naasten. Bij oplossingsgericht werken staat de gewenste toekomst van de cliënt centraal. Hoe wil hij dat zijn leven eruitziet over vijf jaar? Wat hoopt hij dat er anders is over een maand of een jaar? Wat maakt dat het al soms wél goed gaat? En wat nog meer? Hoe kan hij deze aanpak vaker inzetten om zijn doel te bereiken? De cliënt bedenkt zijn eigen oplossingen, jij begeleidt het proces. Oplossingsgericht werken is meer dan een gesprekstechniek, het is een methode, een houding en een visie, waardoor je werk makkelijker en vooral leuker wordt. Neuropsycholoog Merel van Zoelen en gezondheidszorgpsycholoog Wouter de Boer zijn heel enthousiast over oplossingsgericht werken met mensen met hersenletsel. Ze delen hun ervaringen graag met andere begeleiders en behandelaars via dit praktische boek, met uitleg, technieken, voorbeeldvragen, casuïstiek, tips en oefening om zelf te ervaren hoe het werkt. Voor iedereen die met mensen met hersenletsel werkt, bijvoorbeeld in gehandicaptenzorg, thuiszorg, verpleeghuis, dagbesteding of vrijwilligerswerk. Ervaringen met oplossingsgericht werken van professionals in de zorg voor mensen met hersenletsel: • ‘Je hebt maar weinig nodig om dit toe te kunnen passen.’ • ‘Het is het toppunt van eigen regie.’ • ‘De stappen zijn klein en dat past goed bij deze doelgroep.’ • ‘Mensen kunnen meer dan ze denken. Door het hersenletsel zijn ze dat vertrouwen soms kwijt. Het heeft mij geholpen weer te zien wat cliënten allemaal zelf kunnen en hoe creatief ze zijn.’ • ‘Je maakt een probleem niet groter dan het is, je houdt het juist klein.’ • ‘Soms heb ik maar vijf minuutjes en zet ik het al in.’ Nieuwsgierig wat dit voor je werk en jouw cliënten kan betekenen? Met dit boek kun je het ervaren.