Samenvatting
Het lijkt een vriendelijke begroeting, een omhelzing bijna. Het gezicht van de rechter man is vol vertrouwen, en hij legt zijn hand op de rechterarm van zijn metgezel. Maar die steekt hem met links een dolk in de rug. We staan oog in oog met de Middeleeuwen, en met een van de meest dramatische verhalen uit het Oude Testament. Onder het dak van de Grote Kerk Naarden, beroemd van de jaarlijkse opvoering van de Mattheus Passion, bevindt zich een houten gewelf dat tussen 1510 en 1518 is beschilderd met Bijbelse taferelen. De artistieke kwaliteit van deze afbeeldingen is lang onderschat, maar kenners worden steeds enthousiaster. Nu spreken kunsthistorici over de ‘Sixtijnse kapel van het noorden’. De conditie van de schilderingen is recent onderzocht, maar op veel vragen is er nog geen antwoord. In Hemelbestormers proberen (kunst)historici en theologen het geheim van het gewelf te ontrafelen. Wie financierde de schilderingen, en hoe zijn ze uitgevoerd? Wat zijn de afwegingen geweest bij restauraties in het verleden? Wat moest de Middeleeuwse gelovige van de afbeeldingen leren? En wat kunnen de verhalen over verraad, liefde, geloof en trouw nog betekenen voor de bezoeker van nu? Met bijdragen van Jan Greven, Anton Kos, Joost Röselaers en Herman Pleij.
Het lijkt een vriendelijke begroeting, een omhelzing bijna. Het gezicht van de rechter man is vol vertrouwen, en hij legt zijn hand op de rechterarm van zijn metgezel. Maar die steekt hem met links een dolk in de rug. We staan oog in oog met de Middeleeuwen, en met een van de meest dramatische verhalen uit het Oude Testament. Onder het dak van de Grote Kerk Naarden, beroemd van de jaarlijkse opvoering van de Mattheus Passion, bevindt zich een houten gewelf dat tussen 1510 en 1518 is beschilderd met Bijbelse taferelen. De artistieke kwaliteit van deze afbeeldingen is lang onderschat, maar kenners worden steeds enthousiaster. Nu spreken kunsthistorici over de ‘Sixtijnse kapel van het noorden’. De conditie van de schilderingen is recent onderzocht, maar op veel vragen is er nog geen antwoord. In Hemelbestormers proberen (kunst)historici en theologen het geheim van het gewelf te ontrafelen. Wie financierde de schilderingen, en hoe zijn ze uitgevoerd? Wat zijn de afwegingen geweest bij restauraties in het verleden? Wat moest de Middeleeuwse gelovige van de afbeeldingen leren? En wat kunnen de verhalen over verraad, liefde, geloof en trouw nog betekenen voor de bezoeker van nu? Met bijdragen van Jan Greven, Anton Kos, Joost Röselaers en Herman Pleij.