Samenvatting
In ‘Help, mijn juf is een paard!’ wordt met wetenschappelijk onderbouwde theorie en veel praktijkvoorbeelden helder uiteengezet hoe het paard een rol kan spelen in het versterken van executieve functies door middel van ervaringsleren. Sinds 2004 werkt Paulien Rutgers met het ondersteunend inzetten van paarden bij interventies die tot doel hebben om kinderen met specifieke hulpvragen tussen de 4 en 18 jaar te stimuleren zich verder te ontwikkelen. Meer dan de helft van deze kinderen kampt met schooluitval en/of risicovol gedrag. Ze hebben op één of meerdere executieve functies ondersteuning nodig met daarbij een terugkoppeling naar het gezin en de school. De paarden hebben een positief effect op het leervermogen, de zelfreflectie en de bewustwording van deze kinderen. In dit boek brengt Paulien Rutgers al haar ervaring en de resultaten van haar zoektocht naar de verklaring voor het effect dat paarden hebben samen. Ze bezocht nationale en internationale symposia, lezingen en cursussen, bestudeerde artikelen en boeken, voerde gepassioneerde gesprekken met onderzoekers en collega’s met als resultaat een samenvattende theorie met een vertaling naar de praktijk. Een onmisbaar boek voor hbo-studenten en docenten ‘dier in de zorg’ en Social Work en professionals in het werkveld. Toen Paulien voor haar veertiende verjaardag eindelijk op paardrijles mocht, kwam ze vrijwel direct in aanraking met het paardrijden voor gehandicapten. Ze begon daarbij te helpen en het liet haar sindsdien niet meer los. Dertien jaar later was ze zelf instructrice en nog eens negentien jaar later bevlogen eigenaresse van een eigen praktijk, waarin ze achttien jaar uiteenlopende onderwijservaring combineerde met de inmiddels tweeëndertig jaar ervaring met en passie voor het paardrijden voor gehandicapten. Dezelfde passie, kennis en ervaring ligt ten grondslag aan dit boek.