Samenvatting
In de praktijk krijgen twee van de drie projecten te maken met vertragingen en inefficiënties veroorzaakt door allerlei omstandigheden zoals wijzigingen en/of meerwerk die de productiviteit nadelig beïnvloeden. De directe kosten van een wijziging zijn meestal eenvoudig te berekenen, maar de verstoring die een wijziging of meerdere wijzigingen op de uitvoering van het project veroorzaken, zijn moeilijk te kwantificeren. Dit is momenteel nog een grijs gebied. Tegenwoordig wordt een claim voor productiviteitsverlies of vertragingsschade in de meeste gevallen op het einde van het project opgesteld, omdat dan de echte cijfers bekend zijn, zoals de werkelijk gepresteerde uren ten opzichte van de geplande normuren. Het probleem met dit soort claims is, dat zij heel moeilijk te verdedigen zijn door het ontbreken van een gedetailleerde onderbouwing. In het eerste deel van dit boek wordt uiteengezet hoe een project goed te kunnen controleren en te beheersen. Planning (Kritieke pad methode), Earned value management, Risico management en status meeting komen ruimschoots aan bod. Het tweede deel van het boek is het resultaat van een onderzoek naar alle bestaande studies afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In deze landen is veel onderzoek gedaan naar het kwantificeren van vertragingsschade. Dit heeft geresulteerd in methoden die daar algemeen aanvaard worden. In dit boek zijn deze studies gebundeld en bewerkt tot een bruikbaar geheel. De verschillende methodieken worden benoemd en geanalyseerd op de voor- en nadelen. Verder komen de impact van versnellingsmaatregelen aan bod, bijvoorbeeld bij overwerk. Een werkweek van 50 uur leidt reeds tot een efficiëntieverlies van 10% (dat wil zeggen dat men 10% van de gecalculeerde uren mist). De cumulatieve impact van meerdere wijzigingen wordt in detail behandeld. In dit handboek zal verder ingegaan worden op het tijdig detecteren en controleren van inefficiëntie en productiviteit. Als de tools uit dit boek goed toegepast worden, laat dit toe om op elk moment in de uitvoering beslissingen te nemen over het verdere verloop van het project. Deze publicatie is bedoeld voor professionals in de bouw en installatietechniek die vooruit moet denken. Wat te doen als alles goed gaat? Wat te doen als het juist niet goed gaat? De planners van de werkzaamheden en de juristen die projectleiders en projectuitvoerders bijstaan, en hun taal moeten begrijpen.