Samenvatting
Het beeld dat tandartsen zwijgend en zonder overleg hun patiënten behandelen, behoort - gelukkig - tot het verleden. Communicatie speelt in de hedendaagse mondzorg een steeds belangrijkere rol. Patiënten zijn mondiger en willen, behalve een goed functionerend en esthetisch fraai gebit, ook geïnformeerd worden over hun mondgezondheid en de beschikbare behandelopties. Daarnaast is effectieve communicatie cruciaal om gedragsverandering bij patiënten tot stand te brengen. Verder functioneert de mondzorgverlener steeds vaker in een team waarbij professionele intercollegiale communicatie belangrijk is. Toch blijft communicatie in tandheelkundige (na)scholing vaak onderbelicht en vertrouwen veel behandelaars op hun intuïtie, wat niet altijd tot de beste resultaten leidt. Dit is het eerste boek dat ingaat op alle relevante gesprekssituaties in de mondzorg. Eerst komt de theorie over communicatie en consultvoering aan bod, waarna gefocust wordt op het tandheelkundige gesprek. Het derde deel is gewijd aan de communicatie tussen de tandarts en zijn werkomgeving. Voorbeelddialogen en casuïstiek maken de stof erg bruikbaar voor de dagelijkse praktijk. Het Handboek communicatie in de mondzorg is een onmisbare praktische handleiding voor het voeren van effectieve gesprekken met patiënten en collega's in de mondzorgpraktijk. Zowel praktiserende professionals als studenten tandheelkunde en mondzorgkunde zullen zich na het lezen ervan gesterkt en zekerder voelen in hun communicatieve handelen.