Samenvatting
In het beroepsonderwijs is het leerproces van studenten gericht op de kwalificatie voor een beroep. De logica en dynamiek in het beroepsonderwijs zijn dan ook anders dan in het funderende onderwijs; een van de redenen waarom het om een eigen didactiek vraagt. Vanuit de perspectieven van onderwijswetenschap en -praktijk wordt in deze uitgave gezocht naar antwoorden op vragen die zich daarbij voordoen, zoals: • Wat is er nodig voor studenten om wendbaar vakmanschap te ontwikkelen? • Hoe ga je om met de veranderlijkheid in het beroepenveld? • Hoe kom je voor een beroepsopleiding tot een goed opgebouwd curriculum? • Hoe zorg je dat studenten relevante praktijkervaring opdoen? In dit boek worden deze en andere thema’s verkend en onderzocht. De theorie wordt verrijkt met voorbeelden ter inspiratie en do’s en don’ts. De samenwerking van zeven Gelderse mbo-instellingen met de Academie Educatie van de HAN rondom beroepsgerichte didactiek (www.geldersmbo.nl) is vertrekpunt en een belangrijke inspiratiebron geweest voor dit boek. De redactie heeft voor elk hoofdstuk zowel een inhoudelijk specialist op het thema als een ervaren professional uit de beroepspraktijk gevraagd mee te werken.