Samenvatting
In opleidingen en beroepen worden hoge eisen gesteld aan schriftelijke taalvaardigheden. Studenten worden getoetst door middel van schriftelijke verslaglegging en van de meeste beroepskrachten wordt geregeld een langere zakelijke tekst verwacht. Voor veel mensen blijft goed schrijven een struikelblok.
Goed geschreven biedt een aanpak die studenten in staat stelt hun schrijfvaardigheid te verbeteren en hun algemene taalvaardigheid te ontwikkelen. Het is een praktische invulling van taalvaardigheidsontwikkeling in het kader van taalbeleid in het hoger onderwijs. De studenten leren een goede tekst op te zetten, te structureren en zorgvuldig te formuleren met behulp van analyse en revisie en door feedback van de docent. Maar vooral leren ze om het schrijfproces zelf ter hand te nemen en bij te sturen voordat ze het eindproduct afleveren. Deze werkwijze sluit aan bij onderwijsvormen zoals leren leren, zelfstandig leren en competentieleren.
Goed geschreven is een compleet pakket taalvaardigheid dat zijn effectiviteit in de afgelopen jaren heeft bewezen. De vele voorbeelden maken het ook geschikt voor zelfstudie.
Bij dit boek hoort een website, met onder meer een portfolio waarin de studenten hun leervorderingen kunnen bijhouden. Voor docenten is een docentenhandleiding beschikbaar.
Wilma van der Westen is senior adviseur taalbeleid aan De Haagse Hogeschool. Ze is lid van het bestuur van Levende Talen en voorzitter van het Nederlands/Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs. Zij schreef onder andere ook Welgespeld Werkwoordspelling voor het hoger onderwijs.