Fragment
Op woensdag 19 december om zeven uur in de ochtend komt de haven van Leixões in zicht. Leixões is de haven van Leca da Palmeira, een bescheiden voorstadje van Porto. De haven zelf is klein, slechts driehonderd meter lang met een nauwe ingang. Vooral bij slecht weer met harde wind en sterke stroming is de haven voor grote zeeschepen zoals de Orania moeilijk te bereiken. Vanwege de sterke getijden in dit deel van de oceaan is dit zelfs bij goed weer een lastig karwei. Het kan hier als in geen andere haven in Europa spoken. Op deze beruchte plek is in december 1914 een door de KHL gecharterd schip, de Bogor met kapitein Luca als gezagvoerder, bij stormachtig weer op de rotsen gelopen. Bijna de volledige bemanning is hierbij omgekomen. Sindsdien is het aan boord nemen van een loods die de situatie goed kent een vereiste. Met de haven in zicht blijven we op zee wat heen en weer varen. Er staat momenteel een storm met zo nu en dan harde windvlagen. Je hoort de wind over de verschillende dekken gieren. Het havenfort 'Leça da Palmeira', gebouwd in 1720 en toen thuisbasis van grote groepen soldaten, is sinds de 20e eeuw in dienst van de kapitein van de haven van Leixões. Hij heeft vanwege de storm in alle vroegte van de ochtend de vlag gehesen om inkomende scheepvaart te informeren dat de haven momenteel gesloten is. Niet ver van ons vandaan koerst het vrachtschip de Loanda eveneens voor de havenmonding. Dit schip, in eigendom van Companhia Colonial de Navegacão, is afkomstig uit Lissabon en neemt in deze haven ook nog vracht in voordat het koers zet richting de havens van Angola en Mozambique. Ook zij gaan de haven aandoen en zijn vermoedelijk net als wij in afwachting van een loods. Met deze storm zou het echt van dwaasheid getuigen om dit zonder hulp te proberen.
×