Samenvatting
Geletterdheid in de gezondheidswetenschappen Het is niet altijd evident om het meest geschikte antwoord te vinden op een klinische vraag. Om weloverwogen beslissingen te nemen in de patiëntenzorg is het essentieel dat gezondheidsprofessionals de relevante (bio- of para)medische informatie vinden, begrijpen, interpreteren en toepassen in de praktijk. Deze ‘geletterdheid in de gezondheidswetenschappen’ omvat dus zowel vaardigheden om evidence-based practice te beoefenen als om gedegen wetenschappelijk onderzoek op te zetten.In dit boek leer je meer over de basisprincipes van onderzoeksmethodologie en verschillende studieopzetten. Je krijgt een praktische handleiding voor het stellen van casusrelevante vragen, evenals richtlijnen voor het zoeken en selecteren van relevante literatuur in wetenschappelijke databanken zoals PubMed en Embase. Om kritisch te kunnen reflecteren op onderzoek, belichten de auteurs bias en bewijskracht binnen onderzoek om vervolgens gepaste conclusies te trekken voor klinische toepassingen (critical appraised topics) en eventuele wetenschappelijke doeleinden. Ten slotte krijg je ook informatie over referentiebeheer en schrijftips.Het boek Geletterdheid in de gezondheidswetenschappen is bij uitstek geschikt voor zowel studenten, onderzoekers en docenten die werkzaam zijn in de gezondheidszorg als gezondheidsprofessionals. Het is gebaseerd op het Engelstalige handboek Health Science Literacy: From research to review (2021), maar bevat ook aanpassingen en uitbreidingen.OVER DE AUTEURSMira Meeus, Nick Gebruers en Michel Mertens - respectievelijk hoogleraar, hoofddocent en postdoctoraal onderzoeker - zijn werkzaam binnen de opleiding Revalidatiewetenschappen en Kinesitherapie aan de Universiteit Antwerpen. Daar doceren ze samen onder andere de opleidingsonderdelen met betrekking tot onderzoeksmethodologie en literatuurstudie. Mira Meeus heeft een sterk onderzoeksmatig track record binnen de ‘chronische pijn’, Nick Gebruers is onderzoeksmatig actief binnen het domein ‘chronisch oedeem’ en Michel Mertens is postdoctoraal onderzoeker gericht op schouderklachten en prognostische modellen. Ze coördineerden al uiteenlopende studieopzetten en begeleidden daarbij talloze bachelor-, master- en doctoraatsstudenten binnen hun onderzoeksprojecten. Eerder schreven ze samen de Engelstalige boeken Health Literacy: From reference to review (2016) en Health Science Literacy: From research to review (2021).