€ 17,50

ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Fabriek

Hilda Vinke • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Mareth woont in een mooie oude fabriek uit een voorbije eeuw. Het markante gebouw met zijn robuuste uitstraling past Mareth als een jas. Ze geniet ervan om in de grote productiehal te werken aan haar schilderijen. Ze is er gelukkig.
    Oorspronkelijk is haar lotsbestemming een heel andere. Haar ouders die als Jehova’s getuigen leven voor de gemeente en de verkondiging van het geloof, dwingen Mareth om mee te gaan in hun geloof. Ze moet de vergaderingen in de koninkrijkszaal bijwonen en hen vergezellen om huis aan huis te evangeliseren.
    Het lukt Mareth zich aan de greep van haar ouders te ontworstelen. Ze verlaat het huis en is daarmee ook van het getreiter van haar broer af, die haar jarenlang het leven zuur gemaakt heeft. Een goede vriend stelt de leegstaande fabriek tot haar beschikking. Het wordt voor Mareth de hemel op aarde, het sprookje is compleet.
    Maar op een dag gaat de bel…
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 148mm x 210mm
    Aantal pagina's : 161
    Uitgeverij : Hilda Vinke
    ISBN : 9789464065831
    Datum publicatie : 01-2021
  • Inhoudsopgave
    Het geloof in Jehova speelt een allesbepalende rol in het gezin waar Tamar opgroeit. Haar ouders besteden al hun energie aan de gemeente en willen dat hun kinderen dat ook doen. Ze hebben weinig oog voor de problemen van hun kinderen. Tamar wordt geterroriseerd door haar broer. Tamar gaat tegen de zin van haar ouders naar de kunstacademie en als ze ook nog breekt met het geloof, wijst haar vader haar letterlijk de deur. Een vriend, die een oude sigarenfabriek heeft opgekocht, stelt deze als tijdelijke woonruimte tot haar beschikking.
    In de jaren dat Tamar, die inmiddels Mareth heet, er woont, voelt ze zich gelukkiger dan ooit. Ze wordt kunstenaar en heeft daarnaast een baan op een mbo-school.

    Het verhaal begint als er op een dag wordt gebeld en er een man aan de deur staat die ze herkent als haar broer Hans. Hij is ziek en heeft geen plek om heen te gaan. Mareth probeert hem kwijt te raken, maar slaagt daar niet in. Als haar broer na een paar dagen het huis verlaat, wordt hij opgepikt en teruggebracht door een oud-leerling van Mareth. Het is een impulsieve druktemaker, die vroeger menige les van haar heeft verpest. De oud-leerling Shahid en Hans kunnen het goed vinden samen. Er ontstaat een soort bondgenootschap. Shahid krijgt ook een kamer in de fabriek en helpt bij de verzorging van Hans.
    Op school moet Mareth alle zeilen bijzetten, omdat de situatie in de fabriek gecombineerd met het lesgeven, haar veel energie kost. Op een dag krijgt ze een berichtje van een bedrijf dat stagiaires zoekt. Ze laat er geen gras over groeien, het is een mooie kans voor haar leerlingen. Zo leert ze Eva kennen, de vrouw die het initiatief voor de stages heeft genomen. De samenwerking leidt tot een geweldig project, de leerlingen zijn razend enthousiast.
    Shahid vertrekt met onbekende bestemming.
    Op een dag wordt Hans in zorgwekkende toestand per ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. Maar hij krabbelt weer op. Tijdens de bezoekuren praten Mareth en Hans soms over vroeger. Langzaam maar zeker kantelt het beeld dat ze van elkaar hebben.
    Door het verhaal heen, zijn flitsen uit Mareths jeugd gevlochten. Ze geven beetje bij beetje een beeld van haar kindertijd, hoe het is om te leven in een gezin, gewijd aan de dienst van Jehova. Samen met de verhalen van haar broer maken ze het plaatje van een ongemakkelijke jeugd compleet.
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 17,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



3-4 werkdagen
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

Mareth stond in de deuropening en staarde naar de lange magere man op de stoep. Ondanks de kou hing zijn zwarte houtje-touwtjejas halfopen en zijn hand om de wandelstok was net zo blauw als de kinderkopjes op de straat. Er heerste diepe stilte. Ze was de enige bewoonster van de Fabrieksstraat, waaraan de fabriek tevens het enige gebouw was. Het was een kloek gebouw dat stamde uit het begin van de twintigste eeuw. Nog altijd stond het fier rechtop alsof de tijd er geen invloed op had gehad. De ronde boogramen en de speelse balustrade van boogjes op het platte dak, gaven het desondanks een vriendelijke uitstraling.
Met de grote deur in haar hand stond Mareth daar en verlangde ernaar om veilig binnen te zijn, omsloten door de hoge muren van de fabriek. De man keek langs haar heen de gang in. Nu pas zag ze dat hij een rugtas over zijn linkerschouder droeg. Het bruine ding leek niet veel inhoud te bevatten. Hij opende zijn mond om wat te zeggen, maar ze keerde zich abrupt om, en smeet de deur met een klap achter zich dicht. Haar voetstappen klonken hol in de lange gang waar arbeidersvoeten hun tred ingeslepen hadden. Het klonk als een achtervolging in een slechte film. Het noodlot had toegeslagen.
Voor ze terug in haar atelier was, had het schelle geluid van de bel haar ingehaald. Besluiteloos bleef ze staan. Een paar meter verderop stond de deur van haar werkruimte uitnodigend open. Door de hoge ramen scheen de winterzon dunnetjes naar binnen. Maar er was geen redden meer aan. De onrust was al binnengekomen.
Hij stond nog steeds voor de deur en keek haar verongelijkt aan. Later besefte ze dat die uitdrukking door zijn ziekte kwam. ×
SERVICE
Contact
 
Vragen