Samenvatting
Al vanaf het begin van de jaren zeventig weten we dat leerlingen die leskrijgen van leraren die hoge verwachtingen van hen hebben, beter presteren dan andere leerlingen. Maar hoe doe je dat, hoge verwachtingen hebben van je leerlingen. Rosenthal en Jacobson (1968) toonden aan wat voor gedrag leraren laten zien die vanuit ‘hoge verwachtingen’ aan hun leerlingen lesgeven. Leraren die vanuit die attitude hun leerlingen begeleiden blijken veel activerende vragen te stellen, enkel en alleen aanwijzingen te geven als het echt nodig is en regelmatig leer-bevor-derende feedback te geven over hoe hun leerlingen bezig zijn. In pedagogisch opzicht zijn ze vriendelijk voor hun leerlingen. Didactisch Coachen is gebaseerd op deze principes. Didactisch coachen is een planmatige en doelgerichte wijze van coachen en feedback geven door de leraar, op een manier die motivatie verhogend en leer bevorderend werkt. De ervaring is dat het leraren een instrument in handen geeft om leerlingen systematisch te coachen met feedback. En daarbij niet alleen op proces, maar ook inhoudelijk. Daarmee is het een hele concrete en praktische invulling van de coachende rol van de docent. Niet zweverig, of alleen persoonsgericht, maar gericht op leren en de voorwaarden daarvoor. In deze 5e gewijzigde druk is een nieuw hoofdstuk opgenomen over formatief evalueren. Didactisch Coachen kun je immers beschouwen als formatief evalueren tijdens het dagelijks handelen in de klas. In hoofdstuk 6 wordt deze manier van evalueren praktisch uitgewerkt en voorzien van voorbeelden. In 2016 won Didactisch Coachen de NRO-VOR publieksprijs, een prijs voor wetenschappers die hun werk bruikbaar hebben gemaakt voor de onderwijspraktijk. De jury vindt dat de auteurs erin geslaagd zijn hun wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar een heel gedegen en praktisch handboek met veel oefenmogelijkheden voor een grote groep docenten. Zij schrijven in het juryrapport: “Goede feedback geven is een voorwaarde voor goed onderwijs. Met Didactisch Coachen leveren zij daaraan een belangrijke bijdrage”. Lia Voerman en Frans Faber werken - vanuit hun eigen bedrijf V&F Onderwijs Consult - samen met een aantal erkende trainers in de Stichting Didactisch Coachen. Hun ideaal is dat iedere leraar – om te beginnen in Nederland – de attitude en de vaardigheden zal verwerven om op deze manier leerlingen te begeleiden. Lia is een ervaren trainer, maar ook onderzoeker bij de Universiteit Utrecht. Zij is gepromoveerd op het thema feedback geven en hoe je dat kunt leren aan ervaren professionals. Frans is tevens een ervaren trainer en coach. Hij heeft zelf jaren in het onderwijs gewerkt. Leren en motivatie hebben altijd zijn buitengewone belangstelling gehad. Didactisch Coachen heeft hun hart omdat het docenten en coaches een praktisch instrument in handen geeft waarmee zij op systematische wijze lerenden kunnen begeleiden in hun leerproces.