Samenvatting
Design thinking is onder managers aan een opmars bezig. Dat is niet voor niets: design-driven organisaties kennen een hogere omzetgroei, meer loyale klanten en een hoger concurrentievoordeel dan organisaties die zich vooral richten op beheersing. Het zijn kansrijke organisaties die gefocust zijn op mogelijkheden in plaats van op knelpunten. Maar binnen organisaties gaat design thinking niet vanzelf. Organisaties zijn immers levend weefsel, slechts beperkt maakbaar en met een sterke focus op continuïteit en beheersing. En managers zijn van huis uit geen ontwerpers. Maar ze kunnen misschien wel iets van hen leren! Dr. Steven de Groot (1967) – opgeleid aan de Design Academy en als (gepromoveerd) bedrijfskundige – legt in dit boek managers het verschil uit tussen ontwerpen en ontwikkelen. Hij gaat in op de kenmerken van design thinking in de organisatiecontext, de uitdagingen van de manager als ontwerper én op de vraag hoe je design thinking inbedt in alle organisatiefactoren, zoals cultuur en strategie. Op naar een kansrijke organisatie! ‘In het boek Design thinking voor managers beschrijft dr. Steven de Groot het belang, de mind-set en de methode van ontwerpdenken specifiek voor de organisatiecontext. Design thinking toont sterke verwantschap met skills als kritisch denken, creatief denken en probleem oplossen, voor huidige en toekomstige managers o zo belangrijk in de 21e eeuw. Ik ben daarom verheugd dat dit boek gebruikt wordt voor de Masterclasses Design Thinking voor managers als onderdeel van onze masteropleiding.’ - prof. dr. Jol Stoffers, lector en bijzonder hoogleraar Employability (Zuyd Hogeschool en Open Universiteit) en programmamanager van de masteropleiding Personal Leadership in Innovation & Change (PLIC)