Samenvatting
De Zwarte Madonna van Oer- tot Eindtijd
De Moeder van Donker en Licht en haar dochter Maria Magdalena
Waarom vindt men in Frankijk buitenproportioneel meer beelden van de Zwarte Madonna dan in andere landen? Waarom wordt zij hier bij voorkeur gevonden op krachtplaatsen in het landschap met een verhoogd energieniveau? Waarom is in Frankrijk de figuur van de Zwarte Madonna nauw verbonden met Maria Magdalena? Antwoorden op deze vragen zijn te vinden in dit boek. Het volgt de weg van de Donkere Moeder vanaf de Zwarte Venus in de oertijd, via de Keltische en Oosterse Zwarte Godinnen naar haar christelijke manifestaties in Maria Magdalena en de Zwarte Madonna.
Het boek gaat via diverse invalshoeken in op de betekenis van de kleur zwart in relatie tot de Donkere Moeder. Zij is de donkere kosmische baarmoeder van het licht. In haar spelen donker en licht samen. Na deze verkenning is de Zwarte Madonna in dit boek in de eerste plaats de Moeder van de bezielde Donkere Aarde.
Op basis van volksverhalen uit Frankrijk bewijst het boek dat de Zwarte Madonna-beelden hier in de vrije en ongerepte natuur gevonden worden; bij een geneeskrachtige bron, bij een bijzondere boom of struik, bij een grote steen, bij een berg of grot. Het zijn krachtplaatsen met een verhoogd energieniveau. Het is hier dat haar donkere beeld vaak door dieren gevonden wordt. Hier vindt de eenvoudige boerenbevolking al vele duizenden jaren genezing en kracht. Wanneer men het Zwarte Madonna-beeld verplaatst naar de bewoonde wereld, keert het in het volksverhaal vaak tot drie keer toe terug naar de krachtplaats in de vrije natuur waar men het vond. Het boek draagt wetenschappelijke verklaringen aan waarom de aarde hier een verhoogde trilling heeft.
Het boek volgt de Donkere Moeder in Frankrijk door tijden en culturen heen. Zij toont zich hier in de Zwarte Venus uit de oertijd, in de Zwarte Oermoeder Mari van de Basken, in de Zwarte Moedergodin Ana van de Kelten, in de Oosterse Zwarte Godinnen als Isis, Artemis, Kybele en Venus en tot slot in Sara, de zwarte stammoeder van de zigeuners.
Hierna legt het boek een verbinding tussen de vele Zwarte Madonna-centra in Zuid-Frankrijk en Maria-Magdalena, die hier een verborgen en vrouwvriendelijk christendom brengt. Haar optreden is een van de verklaringen waarom Frankrijk zo veel meer Zwarte Madonna-centra kent dan andere landen.
Hierna volgt het boek de Zwarte Madonna via de Merovingen, de Kruistochten, de Katharen en de Tempeliers tot aan haar bloeiperiode in de 11e , 12e en 13e eeuw. Het legt uit waarom zij in latere eeuwen vernietigd wordt of omgebouwd en witgewassen wordt tot de Blanke Maria. Het legt uit aan welke symbolen je de Zwarte Madonna, haar volwassen Zoon en andere mannelijke partners kunt herkennen en wat die symbolen betekenen.
Tot slot verklaart het waarom de oude gestalte van de Donkere Moeder momenteel wereldwijd terugkeert in ons bewustzijn. De Zwarte Madonna heeft een zwart gezicht maar toont soms witte handen of draagt een licht Kind. Symbolisch gezien speelt zij met Donker en Licht en integreert het op collectief en individueel niveau. Daarmee kondigt zij een eindtijd aan, die tegelijk een nieuw begin is. Een nieuwe tijd van geestelijke evolutie, een tijd waarin de mens zich de energetische kant van Moeder Aarde meer bewust wordt.
ISBN kleurenuitgave 9789082031317
Ook verkrijgbaar in goedkopere zwart-wit-uitvoering ISBN 9789082031348
Dr Annine E. G. van der Meer is historicus, theoloog en symbooldeskundige.
Zij schreef een aantal gezaghebbende boeken over de verborgen geschiedenis van het vrouwelijke en de vrouwen. Na het basisboek Van Venus tot Madonna uit 2006 schreef Annine nog drie andere boeken waaronder Van Sophia tot Maria (2008); Venus is geen Vamp (2009) en The Language of MA the primal mother. The evolution of the female image in 40,000 years of global Venus Art (2013) met 1300 kleuren- en zwart-wit afbeeldingen in 592 pagina's.
Meer informatie over de boeken van de auteur op www.anninevandermeer.nl op www.academiepansophia.nl