Samenvatting
In februari 1933 liep de joodse ingenieur Josef Ganz (1898 – 1967) direct achter Adolf Hitler over de Berlijnse autosalon. Ganz presenteerde daar zijn Volkswagen - de kleinste maar meest innovatieve auto van de show. Hitler was enthousiast, maar gaf uiteindelijk aan Ferdinand Porsche de opdracht om het concept door te ontwikkelen voor massaproductie. De Volkswagen werd ‘de auto van de eeuw, maar de joodse Ganz werd door de nazi’s uit de geschiedenis gewist. Auteur Paul Schilperoord reisde de wereld over op zoek naar het archief dat Ganz in 1934 uit de klauwen van de nazi’s had gered. Op basis van zijn research verscheen in 2014 Het geheim van Hitler’s Volkswagen dat ook in het Engels, Duits en Portugees werd vertaald. Onlangs kwam de documentaire Ganz: How I Lost My Beetle van regisseur Suzanne Raes uit. Deze werd zeer goed ontvangen. In dit vervolg op Het geheim van Hitlers Volkswagen, neemt Paul Schilperoord de lezer mee op zijn jarenlange zoektocht naar de bedenker van de Kever. Hij stuit in een Oost-Duitse schuur op de volksauto van Ganz uit 1933; in Zwitserland heeft hij emotionele ontmoetingen met Ganz’ familieleden; in Australië ontdekt hij Ganz’ complete privé-archief. Samen met Ganz’ achterneef, restaureert hij de voorloper van de Kever. Zo onthult Paul Schilperoord in De zoektocht naar Josef Ganz, een schat aan nieuwe gegevens en onbekend fotomateriaal. Voor het eerst worden de unieke foto’s van Adolf Hitler gepubliceerd, die Ganz van dichtbij maakte op de autosalon van 1933. De zoektocht van Schilperoord naar Josef Ganz en zijn Kever, een geschiedenis van geniaal technisch vernuft, intrige en spionage, lastercampagnes, economische crisis en de opkomst van het fascisme, leest als een thriller. Paul Schilperoord (1977) werkt als techniek- en wetenschapsjournalist en als industrieel ontwerper. Hij schreef voor onder meer NRC Handelsblad, VPRO Noorderlicht, De Ingenieur en een aantal buitenlandse bladen. Dit is zijn vierde boek.