Samenvatting
Veel opvoeders, waaronder ouders en leerkrachten, worstelen op het vlak van opvoeding met het thema; waar begrens ik een kind en waar geef ik het de ruimte. Methodes in opvoeden die
uitgaan van straffen en belonen worden veelal ervaren als niet duurzaam en verliezen vaak na enige tijd hun werking.
Het doel van opvoeden is om een kind te begeleiden naar zelfstandigheid. De verschillende fasen in de ontwikkeling van een kind vragen van de opvoeder om per situatie af te stemmen in het geven van begrenzing en sturing. De zoektocht naar de juiste grens is vaak een bron van frustratie en een uitdaging voor de opvoeder. Wat helpt nu wel blijvend als het om opvoeden en begeleiding van kinderen gaat. Hoe bereik je meer harmonie in het gezin, in de klas en bij jezelf als opvoeder.
“De volgende Stap in Opvoeden” beschrijft de verschillende ontwikkelingen van het kind,alsmede de ruimte en grenzen die het in de verschillende fasen nodig heeft. Het boek beschrijft het belang van de emotionele balans, alsmede de belangrijke rol van opvoeders daarbij. Als een opvoeder zelf niet in balans is, kan dit invloed hebben voor de balans van een kind. Het boek biedt inzichten, geeft voorbeelden en handreikingen waardoor het praktisch toepasbaar is. De auteur stelt het kind en zijn ontwikkeling centraal. Ze benadrukt het belang van samenwerking
van alle opvoeders in de begeleiding van kinderen. Op die wijze kan de potentie van een kind tot
ontwikkeling komen. Dit is in de visie van de auteur een belangrijk onderdeel van de opvoeding.
Het beschreven TOL-model is door Edith
Steijns ontwikkeld op basis van haar inzichten en ervaringen van de afgelopen jaren. Het model beschrijft de ontwikkelzones waar ieder mens, dus ook ieder kind, doorheen gaat in zijn ontwikkeling. Een kind kan ontwikkelen als het emotioneel in balans is. Vanuit die balans komt een kind sociaal,
cognitief en fysiek tot optimale groei.
Edith Steijns (1971) maakte in 2005 de overstap van het bedrijfsleven naar het begeleiden van kinderen. Inmiddels begeleidt ze ruim tien jaar kinderen, ouders, leerkrachten, klassen en
scholen bij opvoedings- en leervraagstukken. Ze heeft haar eigen praktijk en daarnaast een samenwerkingsverband vanuit Treen
je Breen, voor het begeleiden van scholen en het uitdragen van de visie van dit boek middels lezingen, workshops en trainingen in integratief opvoeden.