Samenvatting
De wereld versnelt. Het maken van plannen lijkt soms zelfs zinloos; zodra de spreekwoordelijke inkt nog niet droog is, verandert er weer wat en is het plan al achterhaald. Responsiveness is daarom een cruciale eigenschap voor organisaties om snel te kunnen acteren in onze dynamische wereld. Grote organisaties zijn die responsiveness vaak kwijtgeraakt ten opzichte van startups, terwijl ze feitelijk een veel betere uitgangspositie hebben. Ze hebben namelijk wél klanten, diensten, producten en geld. Dit boek vertelt het verhaal van Ron en Mark. Ron is directeur bij een groot internationaal bedrijf, waar de bureaucratie welig tiert, ten koste van energie en klantgerichtheid. Mark daarentegen is directeur-eigenaar van een jong, snelgroeiend bedrijf, waar pionieren voorop staat en frisheid en responsiveness de boventoon voeren. Tijdens een rondje golf bespreken ze de belangrijkste principes om organisaties responsive te maken. Hoewel Ron sceptisch is en vaak denkt dat dit in zijn organisatie niet haalbaar is, vindt hij zijn enthousiasme terug. Hij ontdekt hoe hij binnen de dynamiek van zijn eigen organisatie toch direct aan de slag kan. Al pratend nemen ze de stappen door waarmee de organisatie van Ron net zo snel en slagvaardig kan worden als die van Mark. Vikram Kapoor is serial entrepreneur en CEO van Prowareness. Rini van Solingen is CTO bij Prowareness en hoogleraar global software engineering aan de TU-Delft. Vanuit Prowareness helpen zij klanten in het transformeren van hun organisaties tot responsive enterprises.