€ 33,00


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

De eersten de besten

F.H.M. van der Heul • Boek • paperback

  • Samenvatting
    Na jaren van studie, lange discussies en tegenslagen die vooral veroorzaakt waren door de economische depressie, werd in juni 1939 de eerste nationale wedstrijd voor personenwagens op een gesloten cir

    Vrouwen achter het stuur van een racewagen? Veel mannen hadden destijds al moeite met de gedachte dat vrouwen aan het snelverkeer deelnamen, of dat ze kiesrecht kregen en zelf beslissingen konden nemen. Het idee van ‘vrouwen op het circuit’ was in deze kleinburgerlijke kringen net zo bizar als gelijkheid van rassen. In die bekrom¬pen optiek was autosport een strikte mannenaangelegenheid en had het zwakke geslacht een dagtaak in de huishouding. In de luchtvaart hadden verschillen¬de vrouwen al aangetoond dat ze hun mannetje konden staan. In de autosport was het onder meer miss Doreen Evans, die met haar MG menige lauwerkrans verdiende op het circuit van Brooklands. De meest befaamde onder de vrouwelijke coureurs was zonder twijfel Gwenda Stewart. Ze was de dochter van sir Frederick Manley Glubb, een voor zijn inzet van de koloniale belangen van het Britse imperium meervoudig onderscheiden generaal-majoor. Haar broer Glubb Pasha bekleedde een hoge militaire positie in het Arabi¬sche Legioen. Miss Stewart kon haar sportieve hobby niet optimaal in Engeland met een haast verstikkend keurslijf van rangen en standen beleven. Haar eerste succes boekte de geëmancipeerde dame in 1922 op Brooklands met een 250 cc Triumph motorfiets. Kort daarop viel ze in de prijzen met een Morgan Super Sports driewieler, waarmee ze op een zeker moment tegen de 185 km/u haalde. Bepaalde dagbladen schreven er schande van, waarna Stewart het ene na het andere record verbeterde op het in oktober 1924 geopende circuit van Montlhéry bij Parijs. Pas vier jaar later kreeg Stewart in Enge¬land de eer die haar toekwam, en werd het Ladies outer circuit Lap record op Brooklands officieel erkend. In deze rijk geïllustreerde bloemlezing over de geschiedenis van de autosport in al zijn facetten passeren coureurs en hun prestaties, en museale en nog bestaande automerken de revue. Daarnaast wordt uitvoerig aandacht besteed aan de technische evolutie van de klassieke sport- en racewagen, en is in dit naslagwerk een lijst opgenomen van Europese en Amerikaanse transportmusea.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : Niet bekend
    Aantal pagina's : 200
    Uitgeverij : Frank H.M. van der Heul
    ISBN : 9789490495015
    Datum publicatie : 02-2010
  • Inhoudsopgave
    niet beschikbaar
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 33,00

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Zondag voor 21.00 uur besteld, dinsdag in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 
×
SERVICE
Contact
 
Vragen