€ 19,50


ePUB ebook

niet beschikbaar

PDF ebook

niet beschikbaar

Creatieve technieken in kwalitatief onderzoek

Marion Matthijssen • Boek • paperback

  • Samenvatting
    'Creatieve technieken in kwalitatief onderzoek' is een vernieuwend boek op het vlak van kwalitatief onderzoek. Het is bedoeld voor de onderzoeker die creatiever en meer ‘outside the box’ wil leren denken over het opzetten, uitvoeren en rapporteren van kwalitatief onderzoek. Marion Matthijssen benadrukt dat drie componenten van belang zijn in kwalitatief onderzoek: onderzoek, communicatie én creativiteit. Elk onderzoek en elke onderzoeksvraag vraagt om een eigen, unieke aanpak. En welke aanpak is dan het meest passend? Matthijssen gaat in op creatief nadenken tijdens het schrijven van een onderzoeksplan en het bedenken van de onderzoeksopzet. Daarnaast presenteert ze allerlei (creatieve) werkvormen die je kunt gebruiken tijdens de dataverzameling, zowel bij interviewen als bij focusgroepen. En tot slot wordt ingegaan op creatievere manieren om onderzoeksdata te presenteren. Na het lezen van dit boek zul je voortaan op een creatievere manier nadenken over de wijze waarop je kwalitatief onderzoek uitvoert. Marion Matthijssen is socioloog met tevens een opleiding ‘Vormgeving & Communicatie’. Ze werkt sinds 1998 als kwalitatief onderzoeker en richtte in 2010 haar eigen onderzoeks- en trainingsbureau ‘de Onderzoekswinkel’ op. Ze heeft ruime ervaring in kwalitatief interviewen en het begeleiden van focusgroepen en andersoortige groepsgesprekken en geeft daar veel training in. Ze traint jaarlijks zo’n honderdvijftig mensen in kwalitatief onderzoek. Als onderzoeker werkt ze voornamelijk in het sociaal-maatschappelijke veld.
  • Productinformatie
    Binding : Paperback
    Distributievorm : Boek (print, druk)
    Formaat : 171mm x 239mm
    Aantal pagina's : 168
    Uitgeverij : SWP
    ISBN : 9789085602804
    Datum publicatie : 07-2024
  • Inhoudsopgave
    Voorwoord 7 1. Inleiding 9 Drie componenten van belang in kwalitatief onderzoek 10 Leeswijzer 13 Over de literatuurverwijzingen 14 2. Creatief in de onderzoeksopzet 17 2.1 Inleiding 17 2.2 Ontwerp (gericht) / Ontwerpend onderzoek 18 2.2.1 Wanneer zet je ontwerp(gericht) / ontwerpend onderzoek in? 21 2.2.2 Design-thinkingmethode 21 2.2.3 Double Diamond-model (4D model) 26 2.2.4 Design Sprint 28 2.3 Actieonderzoek 30 2.4 Co-creatie 36 2.5 Arts-based Research (ABR) 38 2.6 Contextmapping 42 2.7 Mixed Methods Research 46 3. Creatief tijdens dataverzameling 49 3.1 Inleiding 49 3.2 De meerwaarde van een creatieve techniek inzetten 50 3.3 Overzicht van creatieve technieken voor onderzoek 52 Creatieve technieken voor groepsgesprekken 55 Stel eens een 'doorsneevraag' 63 Gesprek leiden aan de hand van 'template' 68 Elicitatietechnieken 87 Associatieve technieken 88 Projectieve technieken 94 Gebruik iets anders dan een vragenlijst 98 Informatie prioriteren 104 Een groepsgesprek anders inrichten 108 Brainstormtechnieken 118 Afwijke van het traditionele interview 130 Aanvullend op interviews/focusgroepen 138 4. Creatief uitkomsten presenteren 145 Woord en beeld: combi 146 Beeld en geluid 154 Beeld 157 Geluid 159 Literatuur 161
  • Reviews (0 uit 0 reviews)
    Wil je meer weten over hoe reviews worden verzameld? Lees onze uitleg hier.

€ 19,50

niet beschikbaar

niet beschikbaar



Zondag voor 21.00 uur besteld, dinsdag in huis!
Veilig betalen Logo
14 dagen bedenktermijn
Delen 

Fragment

niet beschikbaar

×
SERVICE
Contact
 
Vragen